Oι επιπτώσεις της επιδημίας του κοροναϊού στη βιομηχανία της μόδας
Σύνταξη άρθρου: Μαριάνθη Ζαχαράκη
Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός
Η ιστορία είναι γνωστή. Τον Δεκέμβριο του 2019 ένας νέος θανατηφόρος ιός εμφανίστηκε στην Ουχάν, επαρχιακή πόλη της Κίνας, προκαλώντας πολλούς θανάτους και συγκλονίζοντας την πανίσχυρη αυτή χώρα της Ασίας. Γρήγορα ο ιός εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο και η ζωή μας άλλαξε ολοκληρωτικά. Όλοι βιώνουμε αυτήν την πρωτόγνωρη για τις παρούσες γενιές μεταβολή της καθημερινότητάς μας.
Η κατάσταση είναι σε όλους μας γνώριμη λοιπόν και βιωμένη. Τα σχολεία έκλεισαν, τα ταξίδια σταμάτησαν, οι συναυλίες ακυρώθηκαν, τα θέατρα και εστιατόρια έκλεισαν, τα καταστήματα πάσης φύσεως έκλεισαν και αυτά. Οι κυβερνήσεις παίρνουν αυστηρά μέτρα, ώστε να υποχρεώσουν τους πολίτες τους να περιορίσουν οποιαδήποτε μετακίνηση, να αποφύγουν κοινωνικές συναναστροφές και να παραμείνουν στα σπίτια τους. Τα εθνικά συστήματα υγείας χρειάζονται χρόνο και βοήθεια, για να ανταπεξέλθουν στην πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση και η καραντίνα είναι προσώρας ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος.
Η βιομηχανία μόδας
Εν μέσω αυτών των τόσο σοβαρών εξελίξεων σε πλανητική κλίμακα, φυσικά η βιομηχανία της μόδας δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη. Η πρώτη εξάλλου ευρωπαϊκή χώρα με τα περισσότερα κρούσματα ήταν η Ιταλία, η οποία διαθέτει πολλά γνωστά ονόματα σχεδιαστών παγκόσμιας φήμης και η οικονομία της στηρίζεται κατά σημαντικό ποσοστό στη μόδα. Τα ίδια συνέβησαν και στη Γαλλία, όπου ο ετήσιος κύκλος εργασιών στην Οικονομία της Μόδας αγγίζει (για το 2016) το ιλιγγιώδες ποσό των 150 δις ευρώ ήτοι το 1,7 του Α.Ε.Π. . Στη χώρα μας, που ο κύκλος εργασιών της βιομηχανίας ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας είχε μιαν αύξηση, το 2019, της τάξεως άνω του 30% σε σχέση με το 2018 φτάνοντας έναν τζίρο των 1,91 δις ευρώ μόνο στις εξαγωγές, το σοκ είναι μεγάλο καθώς είναι υπό αναστολή όλοι οι σχεδιασμοί.
Η κοινότητα των σχεδιαστών
Η κοινότητα των σχεδιαστών παγκοσμίως αντέδρασε εξαιρετικά γρήγορα δεδομένου της σοβαρότητας της κατάστασης. Ακυρώθηκαν από τους σχεδιαστές και τους Οίκους όλες οι προσωπικές τους επιδείξεις, που θα πραγματοποιούνταν αυτό το διάστημα. Αυτό προκάλεσε φυσικά μεγάλη οικονομική ζημία αλλά και στενάχωρη διάθεση καθώς η προετοιμασία, που έχει προηγηθεί, συνιστά πολλών μηνών δουλειά από πολλούς ανθρώπους. Ήταν ξεκάθαρη και χωρίς ενδοιασμούς ωστόσο η απόφασή τους καθώς κανείς δεν θα έβαζε σε κίνδυνο τους συνεργάτες του, τα μοντέλα, τους καλεσμένους της επίδειξης αλλά και το καλό όνομα των εταιρειών τους. Φυσικά ελλοχεύουν και οι ποινικές ευθύνες.
Άλλες ακυρώσεις επίσης υπήρχαν στις «Εβδομάδες Μόδας», οι οποίες διοργανώνονται κάθε χρόνο στις μητροπόλεις του κόσμου και σκοπό έχουν την ανάδειξη κυρίως πρωτοεμφανιζόμενων σχεδιαστών μέσω πάλι επιδείξεων. Στις Εβδομάδες Μόδας το ενδιαφέρον του κόσμου είναι μεγάλο και συνήθως οι πόλεις που τις φιλοξενούν έχουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών. Επιπλέον πολύ σημαντικές διεθνείς εκθέσεις πρώτων υλών, ενδυμάτων, υποδημάτων και αξεσουάρ αναβάλλονται και αυτές με άγνωστη την ημερομηνία διεξαγωγής τους.
Αξιοσημείωτες κινήσεις από την πλευρά του κόσμου της μόδας απέναντι σε αυτήν την πανδημία είναι η προσφορά σημαντικών ποσών στα εθνικά συστήματα υγείας αλλά και η αστραπιαία προσαρμογή της παραγωγής στα νέα δεδομένα. Χαρακτηριστικά, η ανακοίνωση του Ισπανού ιδιοκτήτη του ομίλου Inditex (ZARA, BERSKA, PULL&BEAR, STRADIVARIOUS) να σταματήσει προσωρινά την παραγωγή ενδυμάτων και αξεσουάρ και να παράγει, για το επόμενο διάστημα, αποκλειστικά ποδιές γιατρών και νοσηλευτικού προσωπικού. Φυσικά δεν είναι ο μόνος όμιλος, που προχώρησε σε τέτοιες κινήσεις. Το ίδιο έπραξαν και άλλα πολύ γνωστά ονόματα (brand) από τον χώρο του ενδύματος και της μόδας γενικώς. Η Louis Vuitton, η Yves Saint Laurent, η Chanel, η Burberry είναι μόνο μερικοί από τους πολύ γνωστούς Οίκους πολυτελείας, που παράγουν, εκτάκτως, υφασμάτινες μάσκες.
Τα καταστήματα ρούχων και αξεσουάρ στην Ελλάδα, η αποκαρδίωση
Το θέαμα πάντως των κλειστών καταστημάτων είναι αποκαρδιωτικό. Όταν βγει η έκθεση του Εμπορικού Επιμελητηρίου θα μας είναι γνωστό και το μέγεθος της οικονομικής ζημίας από την αναστολή των πωλήσεων και σε αριθμούς. Αποκαρδιωτική είναι και η εργασιακή κατάσταση των υπαλλήλων/πωλητών, οι οποίοι δε γνωρίζουν πότε θα εξυπηρετήσουν πάλι το καταναλωτικό κοινό. Φυσικά, σε κάποιον βαθμό το πράγμα αμβλύνεται, από τα ηλεκτρονικά καταστήματα, που βοηθούν το εμπόριο να μην πεθάνει. Βέβαια ποιος αγοράζει εύκολα παπούτσια ή ρούχα χωρίς να τα δοκιμάσει;
Η δοκιμασία είναι μεγάλη αλλά η θέλησή μας για ζωή ώστε να συνεχίσουμε, εμείς οι σχεδιαστές μόδας, να κάνουμε αυτά που αγαπάμε ακόμη μεγαλύτερη! Ας ευχηθούμε λοιπόν όλα να τελειώσουν γρήγορα και να παραμείνει μόνο μια άσχημη ανάμνηση…
Πηγή
Σύνδεσμος Κατασκευαστών Έτοιμων Ενδυμάτων (Σ.Κ.Ε.Ε.)
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Μαριάνθη Ζαχαράκη
Σχεδιάστρια Μόδας, ιδιοκτήτρια της «ARJUNA KNITWEAR»
Kωνσταντίνος Μιαρίτης