Netiquette: Συμπεριφέρομαι σωστά στο Διαδίκτυο
Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη
Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός
Ξέρουμε όλοι πόσο σημαντικό είναι να συμπεριφερόμαστε σωστά στην καθημερινή μας ζωή: στο σπίτι, στην τάξη, στην αυλή του σχολείου ή στο πάρκο της γειτονιάς. Σε μικρούς ή σε μεγάλους, σε φίλους, συγγενείς ή δασκάλους και καθηγητές πρέπει να φερόμαστε ευγενικά και με σεβασμό. Το ίδιο, όμως πρέπει να κάνουμε και στο διαδίκτυο.
Ναι, σωστά διαβάσατε, παιδιά! Στη διαδικτυακή μας ζωή είναι απαραίτητο να είμαστε σωστοί και ευγενικοί. Γι’ αυτό υπάρχουν και εδώ κανόνες, τους οποίους ακολουθούμε. Η ομάδα κανόνων για τη σωστή συμπεριφορά στο διαδίκτυο ονομάζεται netiquette. Δυστυχώς, δεν έχουμε, ακόμα, στη γλώσσα μας κάποια λέξη που να αποδίδει σε συντομία τον αγγλικό όρο. Τροφή για σκέψη, λοιπόν, και ίσως σύντομα τη βρούμε μαζί! Μέχρι τότε θα μιλάμε για κανόνες σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς.
Οι κανόνες αυτοί χρησιμοποιούνται σε όλους τους τόπους του διαδικτύου και σε όλα τα ηλεκτρονικά μέσα που μας δίνουν τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με άλλους ανθρώπους: στα άμεσα (instant messaging) και ηλεκτρονικά μας μηνύματα (e-mail), στα ιστολόγια (blog) και στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (socialnetwork), στις ομάδες συζήτησης (discussion forum) και στα δωμάτια επικοινωνίας (chat room).
Σύμφωνα με αυτούς τους βασικούς κανόνες:
1ος Σεβόμαστε πάντα τις προσωπικές πληροφορίες των άλλων! Δεν είναι σωστό να χρησιμοποιούμε το e-mail, το όνομα ή τον κωδικό κάποιου άλλου. Επίσης, δε διαβάζουμε σε καμία περίπτωση τα μηνύματα και τα αρχεία άλλων ανθρώπων, χωρίς να έχουμε πάρει πρώτα την άδειά τους.
2ος Ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι στην άλλη πλευρά της ηλεκτρονικής μας συνομιλίας βρίσκεται ένας άνθρωπος, άρα σκεφτόμαστε και προσέχουμε πώς θα του μιλήσουμε! Κάνουμε χιούμορ με προσοχή και φροντίζουμε να εκφραζόμαστε απλά και κατανοητά, ώστε να μην προσβάλουμε τον συνομιλητή μας. Θυμόμαστε πάντα ότι δεν είναι εύκολο να λυθεί μια παρεξήγηση, όταν δε μιλάμε πρόσωπο με πρόσωπο, γι’ αυτό είμαστε πάντα ευγενικοί.
3ος Σεβόμαστε τη γνώμη των άλλων, ακόμα κι αν δε συμφωνούμε με αυτήν! Όλοι έχουμε δικαίωμα να μιλάμε ελεύθερα στο διαδίκτυο. Επιτρέπουμε, λοιπόν, και στους συνομιλητές μας να πουν τη δική τους γνώμη. Ακόμα και αν δε συμφωνούμε με κάποιον, αποφεύγουμε τους διαδικτυακούς «τσακωμούς». Προσέχουμε πολύ τι λέμε και σε ποιον στο διαδίκτυο, καθώς καταγράφεται και μένει για πάντα.
4ος Αποφεύγουμε τα ΚΕΦΑΛΑΙΑ γράμματα! Πολλές φορές, όταν χρησιμοποιούμε κεφαλαία γράμματα στα ηλεκτρονικά μηνύματα και τις διαδικτυακές συνομιλίες μας, οι συνομιλητές μας νιώθουν πως τους υψώνουμε τη φωνή. Ποιος θα άντεχε, άλλωστε, να συνομιλεί φωνάζοντας;
5ος Αντιμετωπίζουμε προσεκτικά τυχόν ορθογραφικά ή/και συντακτικά λάθη, ερωτήσεις ή σχόλια των συνομιλητών μας τα οποία βρίσκουμε ανόητα ή περιττά! Αν θέλουμε να μιλήσουμε σε συνομιλητή μας για κάτι από τα παραπάνω, μπορούμε να το κάνουμε σε συνομιλία μεταξύ μας και πάντα προσεκτικά και διακριτικά. Ποτέ δεν εκθέτουμε άλλους χρήστες με σχόλιά μας σε δημόσιες συνομιλίες.
6ος Όταν επικοινωνούμε σε επίσημο ύφος, αποφεύγουμε τα greeklish (μειξοαγγλικά), τις συντομεύσεις και τα εικονίδια emoticons! Μια συνομιλία με τον δάσκαλο ή τον καθηγητή μας δεν μπορεί να περιέχει τα παραπάνω στοιχεία. Τα κρατάμε, λοιπόν, για τις συνομιλίες με τους φίλους μας.
7ος Ελέγχουμε πάντα αν, όσα μοιραζόμαστε στο διαδίκτυο, είναι σωστά κι έγκυρα! Καθετί που ανεβάζουμε στο διαδίκτυο μπορεί να επηρεάσει όσους το διαβάζουν ή να τους οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα.
8ος Αποφεύγουμε την αλυσιδωτή-συνεχόμενη και την ανεπιθύμητη αλληλογραφία προς άλλους χρήστες! Καλό είναι, αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος, να μη στέλνουμε πολλά, συνεχόμενα μηνύματα e-mail, αφού μπορεί να μπλοκάρουμε το σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του παραλήπτη μας. Εννοείται, βέβαια, ότι αποφεύγουμε να στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία (junk-spam) στους άλλους.
9ος Σεβόμαστε πάντα τον χρόνο και την ταχύτητα διαδικτύου των ατόμων με τα οποία επικοινωνούμε! Δίνουμε προσοχή στα μεγάλα αρχεία, γιατί παίρνουν πολύ χρόνο για να κατέβουν και οι άλλοι χρήστες μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόβλημα στην ταχύτητα, καθώς τα λαμβάνουν. Αν πρέπει οπωσδήποτε να στείλουμε ένα τέτοιο αρχείο, καλό είναι αυτός που θα το λάβει να το γνωρίζει, δηλαδή να τον έχουμε ενημερώσει από πριν και μάλιστα έγκαιρα.
10ος Όταν στέλνουμε ηλεκτρονική αλληλογραφία σε πολλούς παραλήπτες που δε γνωρίζονται μεταξύ τους, ακόμα κι αν είναι όλοι φίλοι μας, δε δημοσιοποιούμε τις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις! Βάζουμε πάντα τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις σε κρυφή κοινοποίηση. Έτσι δεν φαίνονται τα στοιχεία των παραληπτών μας. Επίσης, φροντίζουμε να σβήσουμε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις από μηνύματα που θέλουμε να προωθήσουμε σε τρίτους.
Ας θυμόμαστε ότι με τη σωστή μας συμπεριφορά συνυπάρχουμε και επικοινωνούμε καλύτερα στο διαδίκτυο!
Θυμηθείτε και διαδώστε τους κανόνες!
Μέχρι την επόμενη φορά,
Καλή διαδικτυακή περιήγηση!
Πηγές
Ένωση Ελλήνων Χρηστών Ίντερνετ
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Φοιτήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Ο.Π.Α.
Αγάθη Πατσιούδη
Δασκάλα – Ειδικός επί των Διαταραχών Λόγου – Ειδικευμένη σε θέματα Ασφάλειας στο Διαδίκτυο