Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ουρανός

Το ψηφιακό παιχνίδι, ως μέσο αναψυχής, αποτελεί την πρώτη επιλογή μεγάλης μερίδας παιδιών και εφήβων. Από τα PacMan και Tetris στις παιχνιδομηχανές των μαγαζιών μέχρι τα Pro Evolution Soccer και Minecraft στην κονσόλα, στον υπολογιστή και στο κινητό, το ψηφιακό παιχνίδι γοητεύει και κεντρίζει το ενδιαφέρον μικρών και μεγάλων παικτών. Αν και έχει μπει στη ζωή μας μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, το ψηφιακό παιχνίδι έχει περάσει και αυτό από διάφορα στάδια εξέλιξης. Το πιο πρόσφατο περιλαμβάνει τα παιχνίδια έβδομης (τέλος 2005-2011) και όγδοης γενιάς (2012-σήμερα). Η ιδιαιτερότητα αυτών των παιχνιδιών αφορά στην ανάπτυξη τεχνολογίας, η οποία θα προσφέρει στους παίκτες μια διαφορετική εμπειρία και θα τους εμπλέξει ενεργητικότερα στον κόσμο του παιχνιδιού. Για να το πετύχουν αυτό, οι δημιουργοί παιχνιδιών και παιχνιδομηχανών επιστράτευσαν…την τεχνολογία ανίχνευσης κίνησης! Η αρχή έγινε το 2006, με την κυκλοφορία του Wii, από την κορυφαία του ψηφιακού παιχνιδιού Nintendo, με τις Sony και Microsoft να ακολουθούν. Εγκαινιάζεται, έτσι, μια νέα εποχή στο ψηφιακό παιχνίδι. Η εποχή του ψηφιακού παιχνιδιού με ανίχνευση κίνησης (motion gaming)!

Στα ψηφιακά παιχνίδια με ανίχνευση κίνησης (motion games), οι παίκτες αλληλεπιδρούν με το παιχνίδι μέσω των κινήσεων του σώματός τους. Χειριστήρια, συνδεδεμένα με καλώδιο στην παιχνιδομηχανή σας; Ξεχάστε τα! Πλέον, επιστρατεύοντας φυσικές κινήσεις, χειρονομίες, εκφράσεις του προσώπου και φωνητικές εντολές, έχετε τη δυνατότητα να απολαύσετε ένα ψηφιακό παιχνίδι, μόνοι ή με παρέα. Μπορείτε να «βουτήξετε» από ψηλά σε έναν καταρράκτη, να «οδηγήσετε» ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή αγώνων, να κατατροπώσετε τις ορδές των εχθρών με το «ξίφος» ή το «τόξο» σας…και όλα αυτά χωρίς να είστε καθηλωμένοι στη θέση σας ή/και υποχρεωμένοι να πατάτε, όσο πιο γρήγορα μπορείτε, κουμπιά σε απίστευτους συνδυασμούς! Η τεχνολογία ανίχνευσης της κίνησης επιτρέπει σε κάθε παίκτη να συμμετέχει, στην κυριολεξία, στο ψηφιακό παιχνίδι!

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας και του λογισμικού που υποστηρίζει τον εξοπλισμό αυτών των παιχνιδιών είναι ένα θέμα εξαιρετικά ενδιαφέρον, που αναμένεται να γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη γενικώς και ευρεία χρήση και στην εκπαίδευση και θα μας απασχολήσει επισταμένως, εδώ στο Αθηνοδρόμιο.

Ας δούμε, όμως, τα πιο γνωστά συστήματα που υποστηρίζουν αυτού του είδους το ψηφιακό παιχνίδι:

  • Nintendo Wii/Wii Motion Plus & Nintendo Switch: 

Τα χειριστήρια Wii και Wii Motion Plus επικοινωνούν ασύρματα με την κονσόλα του Nintendo Wii. Διαθέτουν επιταχυντόμετρο, που μπορεί να ανιχνεύει με μεγάλη ακρίβεια λεπτομέρειες στην κίνηση του παίκτη. Διακρίνουν και καταγράφουν την περιστροφή, την κλίση, την κατεύθυνση και τον βαθμό της επιτάχυνσης κάθε κίνησης. Τις πληροφορίες αυτές τις μεταφέρουν στην κονσόλα. Το πιο πρόσφατο Nintendo Switch διαθέτει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά. Το πλεονέκτημά του βρίσκεται στο ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ταμπλέτα/φορητή κονσόλα. Τα δε χειριστήρια του μπορούν είτε να προσαρμοστούν στην οθόνη είτε να χρησιμοποιούνται αυτόνομα/ασύρματα από απόσταση.

Το Nintendo Switch
  • Sony PlayStation Move/Eye (για τα PS3/PS4): 

Το αντίστοιχο σύστημα της Sony για τα PlayStation 3 και 4 αποτελείται από ένα ασύρματο χειριστήριο (PlayStation Move) και μια βιντεοκάμερα (PlayStation Eye), η οποία προσαρμόζεται στη γνωστή μας κονσόλα. Το χειριστήριο έχει στην κορυφή του μια φωτεινή σφαίρα. Η κάμερα έχει τη δυνατότητα να ανιχνεύει στον τρισδιάστατο χώρο τις συντεταγμένες της σφαίρας και να χρησιμοποιεί τις πληροφορίες για το παιχνίδι. Το συγκεκριμένο σύστημα εντοπίζει, επίσης, την θέση του κεφαλιού και αναγνωρίζει το πρόσωπο του παίκτη.

Τα PlayStation Move και PlayStation Eye της Sony
  • Kinect (για το X-Box 360) & Kinect 2.0 (για το X-Box One): 

Το Kinect για το X-Box 360 και η αναβάθμισή του (Kinect 2.0) για το X-Box One της Microsoft, είναι ένα σύστημα που δεν χρησιμοποιεί χειριστήριο. Αποτελείται από μια κάμερα βάθους και έναν αισθητήρα κίνησης. Η κάμερα έχει τη δυνατότητα τρισδιάστατης ανίχνευσης. Δημιουργεί μια εικόνα του κορμού του παίκτη και ο αισθητήρας κίνησης εντοπίζει τις κινήσεις του. Το σύστημα διαθέτει, ακόμα, λογισμικό που αναγνωρίζει τις φωνητικές εντολές, ενώ στην υπηρεσία του παίκτη θέτει και την αναγνώριση προσώπων. Το δε Kinect 2.0 ανιχνεύει, επιπλέον, το χρώμα και τη θερμοκρασία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Kinect, λόγω της καινοτομίας του, το 2010, είχε καταγράψει ρεκόρ Γκίνες ως η συσκευή με τον ταχύτερο ρυθμό πωλήσεων σε καταναλωτές (133.333 Kinect ημερησίως).

Τα οφέλη για τα παιδιά

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι το ψηφιακό παιχνίδι με ανίχνευση κίνησης αποτελεί, αναμφισβήτητα, μια διαφορετική και ξεχωριστή εμπειρία! Πέρα, όμως, από το ενδιαφέρον των παικτών, αυτό το είδος παιχνιδιού έχει προκαλέσει και το ενδιαφέρον της επιστημονικής και ερευνητικής κοινότητας. Πρόσφατες μελέτες καταδεικνύουν τα οφέλη αυτού του τύπου παιχνιδιού για τα παιδιά.  Συγκεκριμένα, το υπεύθυνο ψηφιακό παιχνίδι με ανίχνευση κίνησης συντελεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων μνήμης, αναγνώρισης προσώπων και αντικειμένων, αλλά και κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Καλλιεργεί, ακόμα, την αδρή και τη λεπτή κινητικότητα, ενώ σημαντικά ωφελεί και τη φυσική κατάσταση των μικρών παικτών. Επιπρόσθετα, έρευνες στον τομέα της Ειδικής Αγωγής μιλούν για σημαντικά αποτελέσματα των ψηφιακών αυτών παιχνιδιών σε παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού. Όλα αυτά, όμως, τα πολύ σημαντικά, θα τα αναπτύξουμε εκτενέστερα σε επόμενα άρθρα μας! Προς το παρόν, προτείνουμε να δώσετε στην τεχνολογία ανίχνευσης κίνησης την ευκαιρία να σας προσφέρει μια μοναδική εμπειρία ψηφιακού παιχνιδιού…αν δεν το έχετε ήδη κάνει!

 

Μέχρι την επόμενη φορά,

Επιλέξτε και παίξτε με ασφάλεια!

 

Πηγές:

TechTarget

Penn State University

Crowder, SA, Merritte, K. (2013). The possible therapeutic benefits of utilizing motion gaming systems on pediatric patients presenting autism, Tenn Med, 106(8): 41-3.

Egges, A., Kamphuis, A. & Overmars, M. (Eds.). Motion in Games: First International Workshop, MIG 2008, Utrecht, The Netherlands, June 14-17, 2008, Revised Papers.

 

Ηλ. Ταχ.:  [email protected]

Αγάθη Πατσιούδη

Δασκάλα – ΜΔΕ Ειδική Αγωγή: Λογοθεραπεία-Συμβουλευτική