Παλαιά γερμανικά αυτοκίνητα στους δρόμους της Αθήνας

Σύνταξη άρθρου: Ευθύμης Κυρίκος

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, μια από τις παλαιότερες και ισχυρότερες του κόσμου, έχει να επιδείξει έξι κύριους κατασκευαστές (μάρκες). Η παρουσία τους στην χώρα μας είναι ήδη από τις αρχές του περασμένου αιώνα καθώς τα γερμανικά αυτοκίνητα χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης στην Ελλάδα. Ας δούμε ποια παλαιά μοντέλα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας. 

Mercedes – Benz

Ιστορική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει πολυτελή αυτοκίνητα, η οποία έχει ως ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας της το 1886 και ιδρύθηκε από τον Κάρολο Μπένζ στην Στουτγκάρδη. Ο Μπενζ είναι ο άνθρωπος που άλλαξε για πάντα την αυτοκίνηση και όχι μόνο, καθώς είναι αυτός που επινόησε την μηχανή εσωτερικής καύσης.

Mercedes W136

To Mercedes W136 ήταν ένα μεσαίο αυτοκίνητο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes – Benz. Κυκλοφόρησε από το 1935 ως το 1955. Διέθετε πολύ ισχυρό, για την εποχή του, κινητήρα 1.700 κυβικών εκατοστών και 37 ίππων τοποθετημένο στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Ήταν ένα από τα λίγα μοντέλα, του οποίου το εργοστάσιο παραγωγής διασώθηκε από τους βομβαρδισμούς του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και έτσι η παραγωγή του διατηρήθηκε και μετά το τέλος του πολέμου. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο παράχθηκε σε πολλές εκδόσεις και έφερε αρκετές αναβαθμίσεις. Κυκλοφόρησαν δίθυρη, τετράθυρη, καμπριολέ (cabrio) εκδόσεις, ενώ ήταν πολύ δημοφιλές εκείνη την εποχή και ως ταξί λόγω του μεγάλου χώρου πίσω για αποθήκευση και μεταφορά αποσκευών. Το 1951-1952 παρήχθησαν αρκετά μοντέλα και ως περιπολικά. Συνολικά κατασκευάστηκαν 75.000 μονάδες την περίοδο 1935 -1942 και 83.190 μονάδες την περίοδο 1947-1955.

Mercedes Benz 190

Είναι ένα μεσαίας κατηγορίας αυτοκίνητο που παρήγαγε η γερμανική Daimler (η ιδιοκτήτρια εταιρεία της Mercedes – Benz). Ήταν στη παραγωγή από το 1961 ως και το 1968 και ανήκε στη σειρά W110 της Mercedes – Benz. Το μοντέλο 190 ήταν το μοντέλο της πρώτης γενιάς (1961-1965). Το αντίστοιχο μοντέλο της δεύτερης γενιάς (1965-1968) ονομάστηκε μοντέλο 200. Το μοντέλο 190 διέθετε κινητήρες 1.900 και 2.000 κυβικών εκατοστών. Ήταν ένα σχετικά οικονομικό αυτοκίνητο στην πολυτελή κατηγορία, το οποίο είχε καλές πωλήσεις και στην Ελλάδα για όσους μπορούσαν να το αγοράσουν εκείνη την εποχή. Συνολικά κατασκευάστηκαν 130.000 οχήματα μέχρι την αντικατάστασή του από το μοντέλο 200 το 1965. Το αυτοκίνητο αυτό όφειλε τη δημοφιλία του στον πολύ καλό συνδυασμό τιμής, χαρακτηριστικών αλλά και του ονόματος της εταιρείας.

Mercedes 450SL

Ήταν ένα πολυτελές αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από την Mercedes – Benz από το 1971 ως και το 1989. Η παραγωγή του ξεκίνησε ως διθεσίου κάμπριο. Ωστόσο αργότερα κυκλοφόρησε και τετραθέσια έκδοση. Ήταν ένα πολύ σημαντικό μοντέλο για την εταιρεία καθώς ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένο στις Η.Π.Α. . Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη αγορά για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, η οποία έχει πάντοτε ιδιαίτερες απαιτήσεις. Μάλιστα, είχε δοθεί στο αυτοκίνητο το προσωνύμιο «Ζιγκολό» από την ομώνυμη ταινία με πρωταγωνιστή τον Ρίτσαρντ Γκιρ (American Gigolo) καθώς προκαλούσε, ως όχημα, ιδιαίτερη γοητεία. Διέθετε μηχανή 4.500 κυβικών εκατοστών με 240 άλογα ιπποδύναμη. Σημαντική καινοτομία του μοντέλου ήταν η τοποθέτηση της δεξαμενής καυσίμου πίσω από τα καθίσματα των επιβατών, στο κέντρο του αυτοκινήτου, αντί για το πίσω μέρος, όπως συνηθιζόταν, με σκοπό να μειωθεί η πιθανότητα ανάφλεξης μετά από οπίσθια σύγκρουση. Η επιτυχία του συγκεκριμένου μοντέλου ήταν τόσο μεγάλη, που αποτελεί το δεύτερο μακροβιότερο μοντέλο της εταιρείας με συνολική διάρκεια παραγωγής τα 18 χρόνια.

Mercedes 280SE

H Mercedes W116, γνωστή και ως 280SE, είναι ένα πολυτελές αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε από το 1972 ως και το 1980. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρείας που σηματοδότησε  την αλλαγή της σχεδιαστικής φιλοσοφίας της. Το αποτέλεσμα ήταν το τετραγωνισμένο εμπρός και πίσω μέρος καθώς και τα τετράγωνα φώτα, γεγονός που εκείνη την εποχή το έκανε να δείχνει σχεδιαστικά σύγχρονο. Διέθετε κινητήρες 6 και 8 κυλίνδρων 3.000 και 5.000 κυβικών εκατοστών ενώ κυκλοφόρησαν και άλλες εκδόσεις είτε με καρμπυρατέρ είτε με σύστημα άμεσου ψεκασμού. Όσον αφορά στην ασφάλεια διέθετε καινοτομίες για την εποχή, όπως τιμόνι καλυμμένο με αφρώδες υλικό, ζώνες ασφαλείας και ενισχυμένη καμπίνα με ειδική κατασκευή για να απορροφά την πρόσκρουση σε πιθανό ατύχημα. Ακόμα, σε μια κορυφαία έκδοση του μοντέλου, την 450SEL εμφανίστηκε το σύστημα ABS που απέτρεπε τους τροχούς από το να μπλοκάρουν μετά από απότομο φρενάρισμα. Το 1974 το συγκεκριμένο μοντέλο ανακηρύχτηκε αυτοκίνητο της χρονιάς.

Mercedes 240

Η Mercedes W124 ή 300 είναι μια σειρά από πολυτελή αυτοκίνητα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ήταν σε παραγωγή από το 1984 ως και το 1997. Το μοντέλο κυκλοφόρησε σε πολλές εκδόσεις με διαφορετικούς κινητήρες και αποτέλεσε συνολικά μια μεγάλη εμπορική επιτυχία για την εταιρεία καθώς πουλήθηκαν περισσότερα από δυόμισι εκατομμύρια αυτοκίνητα. Σχεδιαστικά, ακολούθησε την παραδοσιακή στιβαρή γραμμή με μεγάλο εμπρός και πίσω μέρος, μεγάλο εσωτερικό, και ογκώδη πίνακα οργάνων με έμφαση στην εργονομία. Διέθετε κινητήρες από 2.000 κυβικά εκατοστά ως και 6.000 κυβικά εκατοστά. Από το 1985 και έπειτα, και λόγω της μεγάλης εμπορικής του επιτυχίας, κυκλοφόρησαν και πολυτελείς εκδόσεις με νέα, για την εποχή, συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπως το σύστημα ABS και το σύστημα τετρακίνησης της Μερσεντές (4MATIC).  Η συγκεκριμένη γενιά οχημάτων της Mercedes – Benz είχε τη φήμη πως ήταν εξαιρετικά αξιόπιστη, κάτι που αποδείχτηκε και στο πέρασμα του χρόνου. Πολλά οχήματα αυτής της γενιάς έφτασαν και ξεπέρασαν το 1.000.000 χιλιόμετρα χωρίς να παρουσιάσουν μεγάλες βλάβες. Για αυτόν τον λόγο ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένα οχήματα ως ταξί τόσο στους ελληνικούς όσο και στους λοιπούς ευρωπαϊκούς δρόμους.

Audi

Σημαντική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας που κατασκευάζει πολυτελή αυτοκίνητα. Ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1909 στο Κέμνιτς (Chemnitz) της Σαξονίας ενώ από το 1949 μεταφέρθηκε στο ‘Ινγκολσταντ (Ingolstadt) της Βαυαρίας καθώς η Σαξονία αποτέλεσε τμήμα της νεοσύστατης τότε Ανατολικής Γερμανίας. ‘Εχει ως σύμβολο τους τέσσερις δακτυλίους για να αναπαραστήσει τις τέσσερις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες ενώθηκαν για να φτιάξουν την Audi. Ορισμένα από τα πιο διάσημα μοντέλα της εταιρείας που κυκλοφορούσαν παλαιότερα στην χώρα μας παρουσιάζονται στην συνέχεια.

Audi 50

Το Audi 50 ήταν ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης πού κατασκευαζόταν από το 1974 έως και το 1978. Ήταν ένα τρίθυρο hatchback (το πορτ μπαγκάζ ανοίγει σαν καταπακτή μαζί με το πίσω παρμπρίζ) αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε με δύο κινητήρες 900 και 1.090 κυβικών εκατοστών με ισχύ 50 και 60 ίππων αντίστοιχα. Το 1977 κυκλοφόρησε και μία μεγαλύτερη έκδοση με κινητήρα 1270 κυβικών εκατοστών. Την περίοδο εκείνη, λόγω της μεγάλης πετρελαϊκής κρίσης, υπήρχε ανάγκη για όσο το δυνατόν μικρότερα και αποδοτικότερα αυτοκίνητα. Για αυτόν τον λόγο η Audi κυκλοφόρησε το συγκεκριμένο μοντέλο προσπαθώντας να επιτύχει καλές επιδόσεις με σχετικά χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Τα παραπάνω συνετέλεσαν ώστε το συγκεκριμένο μοντέλο να γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη, στην οποία κυκλοφόρησε και αποκλειστικά, λόγω των πολύ καλών τεχνικών προδιαγραφών του για τα δεδομένα της εποχής, της ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας κατασκευής του και της χαμηλής τιμής του. Επιπλέον, αποτέλεσε και ένα αυτοκίνητο ιδιαίτερα καλαίσθητο, γεγονός που ήταν στρατηγική επιλογή της Audi καθώς στο σχεδιασμό που συμμετείχαν οι μεγαλύτεροι σχεδιαστές αυτοκινήτων της εποχής. Ήταν το πρώτο όχημα της γερμανικής εταιρείας στην κατηγορία των ευρωπαϊκών σούπερ μίνι αυτοκινήτων πόλης και στέφθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία καθώς μέσα σε τέσσερα χρόνια από το 1974 ως το 1978 πουλήθηκαν περισσότερα από 180.000 αυτοκίνητα.

 Audi F103

Η σειρά Audi F103 είναι μια σειρά μοντέλων της γερμανικής Audi που κυκλοφόρησαν από το 1965 έως και το 1972. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της γενιάς ήταν ο τετράχρονος κινητήρας σε αντίθεση με τα παλαιότερης τεχνολογίας δίχρονα μοντέλα. Το γεγονός αυτό είχε μεγάλη επίδραση στη σχεδίασή τους καθώς θα έπρεπε να ήταν κατασκευασμένα για να φέρουν μεγαλύτερους κινητήρες μαζί με τα υπόλοιπα υποσυστήματα. Κυκλοφόρησαν τόσο μοντέλα sedan όσο και station με 2 ή 4 θύρες. Το Audi 75 διέθετε κινητήρα 75 ίππων, ενώ κυκλοφορούσαν επίσης τα Audi 60 με 55 ίππους και Audi 90 με 90 ίππους αντίστοιχα. Τέλος, από το 1968 η Audi πρόσθεσε και υποβοήθηση στο σύστημα των φρένων με χρήση σερβοκινητήρων, στην αρχή στο ακριβότερο Audi 90 αλλα στη συνέχεια και στα υπόλοιπα μοντέλα. Εμπορικά, η σειρα F 103 τα πήγε πολύ καλά και αύξησε θεαματικά τις πωλήσεις της Audi. Η επιτυχία αυτή συνεχίστηκε και στις πωλήσεις του επόμενου μοντέλου της εταιρείας, του Audi 80, που ήταν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1970.

Opel

H Opel είναι μια γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που ιδρύθηκε το 1863 από τον Άνταμ Όπελ. Στην αρχή κατασκεύαζε ραπτομηχανές αλλά και ποδήλατα ενώ από το 1899 ξεκίνησε την κατασκευή αυτοκινήτων σε συνεργασία με την γαλλική εταιρεία οχημάτων Darracq. Το 1906 οι μηχανικοί της Opel σχεδίασαν και κατασκεύασαν το πρώτο εξ’ ολοκληρου δικό τους αυτοκίνητο. Μάλιστα, ως το 1913 ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Γερμανία. Ήδη από το μακρινό 1929 η εταιρεία είχε εξαγοραστεί από την αμερικανική General Motors. Στις μέρες μας πλέον είναι μέρος του ομίλου Stellantis μαζί με γάλλους και ιταλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.  

Opel Olympia

Το Opel Olympia είναι μικρά αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία Opel σε τρεις διαφορετικές περιόδους από το 1935 ως το 1940, από το 1947 ως το 1953  και από το 1967 ως το 1970. Το αρχικό μοντέλο είχε το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό πως ήταν το πρώτο γερμανικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε σε ένα ενιαίο σώμα, γεγονός που βοήθησε στην μαζική παραγωγή του. Το ιδιαίτερο αυτό χαρακτηριστικό είχε και ως επακόλουθο αποτέλεσμα το μειωμένο βάρος σε σχέση με τους προκατόχους του. Λόγω των ιδιαίτερων απαιτήσεων της κατασκευής του χρειάστηκε να προχωρήσει η Opel και σε πολλές καινοτομίες, στη γραμμή παραγωγής. Το πρώτο μοντέλο Opel Olympia (1935-1937)  ήταν τετράθυρο με κινητήρα 1300 κυβικών εκατοστών. Συνολικά κατασκευάστηκαν 168.000 αυτοκίνητα εκείνη τη περίοδο. Το δεύτερο μοντέλο (1937-1940) ήταν μια εξέλιξη του αρχικού με αρκετά ισχυρότερο κινητήρα 1500 κυβικών εκατοστών και 37 ίππων. Το αποτέλεσμα ήταν πως το Olympia έφτανε τη τελική ταχύτητα των 112 χιλιομέτρων ανά ώρα, γεγονός αξιοσημείωτο για τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Συνολικά κατασκευάστηκαν μόλις 26.000 αυτοκίνητα στη δεύτερη γενιά του μοντέλου. Στη τρίτη γενιά του μοντέλου (1950-1953) η Opel προχώρησε σε αλλαγές και στο σώμα του αυτοκινήτου, που πρόσφεραν έναν πιο μοντέρνο χαρακτήρα χωρίς ωστόσο αυτό να αλλάζει τα βασικά του χαρακτηριστικά. Όλα τα νέα μοντέλα ήταν δίθυρα ενώ αυξήθηκε το μέγεθος των τροχών από τις 15 στις 16 ίντσες. Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 160.000 αυτοκίνητα τρίτης γενιάς.

Opel Rekord

To Rekord είναι ένα μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από την Opel από το 1953 έως και το 1986. Στη διάρκεια αυτών των ετών κυκλοφόρησαν οκτώ διαφορετικά μοντέλα Rekord σε διάφορες εκδόσεις από δίθυρες έως και πεντάθυρες. Το πρώτο μοντέλο ήταν μια μεγαλύτερη και πιο μοντέρνα έκδοση του Olympia. Μηχανολογικά δεν έφερε σε κανένα μοντέλο του σημαντικές καινοτομίες ενώ οι κινητήρες που είχε ήταν οι τυπικοί για την εποχή τους. Ανά μοντέλο υπήρχαν κάποιες διαφοροποιήσεις που διαμόρφωναν τον χαρακτήρα του, όπως για παράδειγμα τα μοντέλα δεύτερης γενιάς που έδιναν μεγαλύτερη έμφαση στην άνεση ενώ εκείνα της τρίτης γενιάς στην εργονομία και την πρακτικότητα. Αντικαταστάθηκε το 1986 από το νεότερο μοντέλο της Opel, το Omega.

Opel Kadett

Το Opel Kadett είναι ένα μεσαίο οικογενειακό αυτοκίνητο της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που κατασκευαζόταν από το 1936-1940 και από το 1962-1991. Το αρχικό μοντέλο αποτελούσε μια μικρή λιμουζίνα για την εποχή του και διέθετε κινητήρα 1050 κυβικών εκατοστών και 24 ίππων. Χρησιμοποιούσε τη τεχνολογία του ενιαίου σώματος στη κατασκευή του, που είχε υιοθετήσει και για το Olympia η Opel, αν και ήταν λίγο μικρότερο στο μέγεθός του. 

Το νέο Kadett που διατέθηκε το 1962 ήταν και αυτό ένα μικρό οικογενειακό αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε τόσο σε δίθυρη όσο και σε τετράθυρη έκδοση. Συνολικά η Opel διέθεσε πέντε διαφορετικές γενιές του Kadett μέχρι το 1991 βελτιώνοντας σε κάθε γενιά τόσο το σχέδιο (ντιζάιν) όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Η πιο σημαντική ήταν η τέταρτη που είχε και τις περισσότερες καινοτομίες. Κυκλοφόρησε ως τρίθυρη και πεντάθυρη έκδοση και έφερε όλες τις νέες τεχνολογίες της εποχής στις οποίες είχαν επενδύσει η Opel και η General Motors. Αυτες ήταν ο νέος κινητήρας 1300 κυβικών εκατοστών και 75 ίππων με κεφαλή από κράμα αλουμινίου, το νέο σύστημα μετάδοσης κίνησης στον εμπρός άξονα, το υδραυλικό σύστημα ψύξης της μηχανής και ένα νέο εμπρός μέρος. Το συγκεκριμένο μοντέλο αποτέλεσε σημείο κλειδί στην τεχνολογική εξέλιξη της εταιρείας καθώς πάνω σε αυτές τις τεχνολογίες βασίστηκε η παραγωγή και ο σχεδιασμός όλων των οχημάτων της για τα επόμενα είκοσι χρόνια. Η παραγωγή του τελευταίου μοντέλου Kadett ολοκληρώθηκε το 1995 οπότε και  αντικαταστάθηκε από το Opel Astra. Αποτελούσε ένα ιδιαίτερα δημοφιλές αυτοκίνητο και στην Ελλάδα κυρίως τις δεκαετίες του 1970 και 1980.

Opel GT

Το Opel GT ήταν ένα σπορ αυτοκίνητο. Υπήρξαν δύο γενιές του μοντέλου. Η πρώτη γενιά κατασκευαζόταν μεταξύ του 1968 και 1973 και η δεύτερη γενιά από το 2006 έως το 2010. Σχεδιαστικά, το μοντέλο διέθετε την αισθητική των μεγάλων αμερικανικών σπορ αυτοκινήτων, γεγονός, που οφείλεται στη σχέση της Opel με την General Motors. Κυκλοφορούσε με δύο κινητήρες 1100 κυβικών εκατοστών και 67 ίππων και 1900 κυβικών εκατοστών και 102 ίππων. Το συγκεκριμένο μοντέλο ήταν από τα πρώτα εκείνης της εποχής που είχαν ιδιαίτερα αγωνιστικό σχεδιασμό. Αυτό περιλάμβανε πολλές αεροδυναμικές καμπύλες, αγωνιστικά καθίσματα, ιδιαίτερα υψηλή παθητική ασφάλεια με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων, πλευρικές μπάρες και κολώνα τιμονιού που κατέρρεε μετά από πρόσκρουση προφυλάσσοντας τον οδηγό. Συνολικά, κατασκευάστηκαν λίγο πάνω από 103.000 αυτοκίνητα πρώτης γενιάς. Για την δεύτερη γενιά από το 2006-2010 κατασκευάστηκαν μόλις 7.519 αυτοκίνητα. Το 2010 η Opel σταμάτησε την παραγωγή του μοντέλου καθώς δεν υπήρχε ιδιαίτερο εμπορικό ενδιαφέρον. Το κλασικό Opel GT ωστόσο αποτελεί ένα από τα πιο σπάνια και ακριβά κλασικά μοντέλα που κυκλοφόρησαν και η απόκτηση ενός τέτοιου κοστολογείται σήμερα ως ιδιαίτερα ακριβή.

Opel Ascona

Είναι ένα μεγάλο οικογενειακό αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν από το 1970 έως και το 1988 από την Opel. Αρχικά η Opel σχεδίασε το μοντέλο ως τον αντικαταστάτη του πολύ δημοφιλούς Kadett, ωστόσο στη πορεία διατηρήθηκαν και τα δύο μοντέλα καθώς το νέο τότε Kadett έγινε μικρότερο και στόχευσε σε διαφορετική αγορά από εκείνη των μεγάλων οικογενειακών οχημάτων. Σε όλη τη διάρκεια ζωής του Ascona υπήρξαν τρεις γενιές του μοντέλου. Η πρώτη (1969 – 1975) έμοιαζε αρκετά με τον μικρότερο αδελφό της (Kadett). Διέθετε δε κινητήρες 1200 και 1900 κυβικών εκατοστών και ιπποδύναμη 60 και 90 ίππων αντίστοιχα, ενώ είχε κίνηση στους πίσω τροχούς. Η δεύτερη γενιά (1975-1981) κυκλοφόρησε ώς διθυρη, τρίθυρη, τετράθυρη και πεντάθυρη ενώ είχε τα ίδια μηχανολογικά χαρακτηριστικά  με τη πρώτη γενιά σε ό,τι αφορά στους κινητήρες. Η μόνη διαφορά ήταν πως η Opel αύξησε τον λόγο συμπίεσης προσφέροντας ελαφρώς μεγαλύτερη δύναμη. Αργότερα, το 1978, κυκλοφόρησε και μια έκδοση των 2000 κυβικών εκατοστών, σε ορισμένες χώρες μόνο. Το μοντέλο τρίτης γενιάς (1981-1988) είχε αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα προηγούμενα. Κυκλοφόρησαν μοντέλα δίθυρα, τετράθυρα και πεντάθυρα. Υιοθετήθηκε κίνηση στους εμπρός τροχούς, ηλεκτρονικό σύστημα εκκίνησης και νεότερο σύστημα ψεκασμού μεγαλύτερης αξιοπιστίας και ακρίβειας. Κυκλοφόρησαν μοντέλα με κινητήρες 1300 και 1600 κυβικών εκατοστών και 60 και 75 ίππων αντίστοιχα. Υπήρξε και ένα σπορ μοντέλο με εξελιγμένο κινητήρα με τεχνολογία άμεσου ψεκασμού που απέδιδε περίπου 130 ίππους. Το μοντέλο αυτό παράχθηκε σε περιορισμένο αριθμό. Συνολικά, ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα αυτοκίνητα της Opel κερδίζοντας μάλιστα το βραβείο «Το Χρυσό Τιμόνι» στην Γερμανία, το 1981. Αντικαταστάθηκε από το Opel Vectra.

BMW

Ιδρύθηκε το 1916 από τον Κάρλ Ραπ στην Βαυαρία και κατασκεύαζε κινητήρες για αεροπλάνα που χρησιμοποιήθηκαν από τον γερμανικό στρατό κατά τον 1ο παγκόσμιο πόλεμο. Μετά το τέλος του πρώτου παγκοσμίου πολέμου η εταιρεία σχεδίασε το πρώτο της δίκυκλο όχημα καθώς σταμάτησε η παραγωγή στρατιωτικού υλικού για τον γερμανικό στρατό. Κατά την διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου η BMW σχεδίασε τόσο μοτοσικλέτες για τον στρατό όσο και κινητήρες αεροπλάνων.

Μετά το τέλος του Β’ παγκοσμίου πολέμου η BMW αντιμετώπισε πολλά προβλήματα καθώς οι γραμμές παραγωγής της ήταν κατεστραμμένες. Από την δεκαετία του 1950 ξεκίνησε την παραγωγή των πρώτων αυτοκινήτων χωρίς ιδιαίτερη όμως επιτυχία. Η επιτυχία ήρθε τη δεκαετία του 1970, όταν ξεκίνησε την παραγωγή σπορ πολυτελών αυτοκινήτων ώστε να ανταγωνιστεί μάρκες όπως Mercedes, Chrysler και Audi.

BMW 1800

Το μοντέλο αυτό της BMW κυκλοφόρησε το 1963 και η παραγωγή του συνεχίστηκε ως και το 1971. Τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η BMW προσπαθούσε να γίνει ανταγωνιστική στην αγορά των μεσαίων οχημάτων, κάτι που είχε να γίνει από τη δεκαετία του 1930. Για αυτόν τον λόγο επενδύθηκαν από την εταιρεία αρκετά χρήματα τη δεκαετία του 1960. Αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία της συγκεκριμένης σειράς αυτοκινήτων. Το μοντέλο 1800 ήταν το δεύτερο της συγκεκριμένης σειράς (New Class). Διέθετε κινητήρα 1773 κυβικών εκατοστών και 90 ίππων. Αργότερα, κυκλοφόρησαν και σπορ εκδόσεις TI και TI/SA με 110 και 130 ίππους αντιστοίχως. Ακόμη, το 1966 κυκλοφόρησε και έκδοση του μοντέλου με αυτόματο κιβώτιο τριων ταχυτήτων. Εμπορικά, αποτελεί ένα σημαντικό σημείο καμπής της εταιρείας καθώς το συγκεκριμένο αυτοκίνητο πέτυχε τον σκοπό της, που ήταν να ξαναμπεί στην αγορά των μεσαίων σπορ οχημάτων, πράγμα που έχει καταγραφεί στην ιστορία της εταιρείας ως μεγάλη επιτυχία.

BMW 1602

Ένα κλασικό σπορ πολυτελές αυτοκίνητο η BMW Σειρά 2 μπήκε σε παραγωγή το 1966 και συνέχισε ως το 1977. Το μοντέλο 1602 ήταν το φθηνότερο της Σειράς 2 της BMW. Για να τονιστεί ο σπορ χαρακτήρας του οχήματος σχεδιάστηκε να είναι κατά 23 εκατοστά μικρότερο από το βασικό μοντέλο New Class της Σειράς 2. Επίσης σχεδιάστηκε και μια έκδοσή του ως δίθυρο ώστε να εξασφαλιστεί μικρότερο βάρος και μεγαλύτερη ακαμψία του αμαξώματος. Όλες αυτές οι σχεδιαστικές επιλογές έκαναν το αυτοκίνητο ιδιαίτερα ελαφρύ καθώς ζύγιζε λιγότερο από 1 τόνο. Μηχανολογικά διέθετε κινητήρες από 1573 κυβικά εκατοστά έως και 1990 κυβικά εκατοστά. Οι κινητήρες αυτοί είχαν όλες τις καινοτομίες της εποχής ενώ ήταν ρυθμισμένοι για τη μέγιστη επίδοση. Άλλωστε ακόμα και σήμερα είναι ένα από τα οχήματα της εταιρείας που μνημονευεται για τον άρτιο μηχανολογικό του εξοπλισμό. Συνολικά κατασκευάστηκαν περί τα 837.000 οχήματα.

Volkswagen 

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1937 και αποτελεί τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας και τη δεύτερη στον κόσμο, πίσω από την ιαπωνική Toyota. Ιστορικά αποτελεί μια πολύ επιτυχημένη εταιρεία καθώς έχει κατασκευάσει δύο από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα αυτοκινήτων όλων των εποχών (σκαραβαίος και Golf). Τα αυτοκίνητά της απευθύνονται στον περισσότερο κόσμο καθώς έχουν προσιτές τιμές για την αρκετά καλή ποιότητα που προσφέρουν.

Volkswagen Beetle

Ένα από τα σημαντικότερα αυτοκίνητα της παγκόσμιας βιομηχανίας το Volkswagen Beetle, στα ελληνικά «Σκαραβαίος», κατασκευαζόταν από το 1938 έως το 2003! Είναι ένα μικρομεσαίο οικονομικό αυτοκίνητο στην ίδια κατηγορία με τα  Citroen 2CV, Fiat 500 και Mini Cooper. O σκαραβαίος κατέχει το ρεκόρ σε παγκόσμια κλίμακα ως το αυτοκίνητο με τη μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής. Αποτελεί το πρώτο αυτοκίνητο της  αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen. Για την πρώτη έκδοση του σκαραβαίου συνολικά κατασκευάστηκαν 21.529.464 αυτοκίνητα ως το 2003. Ως το 2002 έφερε τον τίτλο του αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο. Ωστόσο ξεπεράστηκε από το Volkswagen Golf, που ήταν και ο αντικαταστάτης του. Έγιναν όμως κατά καιρούς προσπάθειες αναβίωσης του κλασικού αυτοκινήτου. Το 1997 η Volkswagen παρήγαγε το new Beetle, που ήταν σχεδιαστικά εμπνευσμένο από τον πρώτο σκαραβαίο. Το νέο μοντέλο είχε κίνηση στους εμπρός τροχούς και βασιζόταν στα σύγχρονα πρότυπα σχεδίασης αυτοκινήτων. Η παραγωγή του συγκεκριμένου μοντέλου σταμάτησε το 2010. Το 2011 ξεκίνησε η παραγωγή της δεύτερης γενιάς του σύγχρονου σκαραβαίου με την ονομασία Beetle, η οποία σταμάτησε το 2019. Αποτελούσε μία εξέλιξη του προηγούμενου μοντέλου χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές ενώ διέθετε λίγο πιο επιθετική σχεδίαση. Μετά το 2019 η εταιρεία αποφάσισε να αποσύρει το Beetle καθώς δε σημείωσε την αναμενόμενη εμπορική επιτυχία.

Golf

Το Golf είναι ένα μεσαίο αυτοκίνητο της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen. Κυκλοφόρησε το 1974 και η παραγωγή του συνεχίζεται ως και σήμερα όπου βρισκόμαστε στην όγδοη γενιά του μοντέλου. Αρχικά κυκλοφόρησε για να αντικαταστήσει το θρυλικό σκαραβαίο (beetle) και αποτελεί ως σήμερα το πρώτο σε πωλήσεις μοντέλο της αυτοκινητοβιομηχανίας αθροιστικά για όλες τις εκδόσεις του. Η σπουδαιότερη διαφορά του Golf σε σχέση με τα αυτοκίνητα της εποχής του ήταν πως καθιέρωσε από τη πρώτη κιολας γενιά του μηχανολογικές τεχνολογίες που το καθιστούσαν αποδοτικό, αξιόπιστο και ταυτόχρονα φτηνό. Έτσι, παρόλο που δε διέθετε εντυπωσιακές καινοτομίες έγινε πολύ δημοφιλές, εξαιτίας της πολύ καλής σχέσης ποιότητας και τιμής που προσέφερε. Υιοθέτησε από την αρχή τον νέο τότε, υδρόψυκτο κινητήρα της Volkswagen. Τα παλαιότερα μοντέλα ήταν αερόψυκτα. Η νέα τεχνολογία, χάρις στην καλύτερη ψύξη, έδινε την δυνατότητα ο κινητήρας να καταπονείται λιγότερο στις υψηλότερες στροφές και αυτό να βελτιώνει τις επιδόσεις του. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό του μοντέλου ήταν πως υπήρχαν πολλά διαφορετικά αμαξώματα  σε παραγωγή. Έτσι, κυκλοφόρησαν εκδόσεις δίθυρες, τρίθυρες, πεντάθυρες, σεντάν, καμπριολέ και σπορ. Η επιλογή αυτή της εταιρείας βοήθησε πολύ στις πωλήσεις καθώς κάλυπτε πολλές και διαφορετικές ανάγκες. Αποτελεί διαχρονικά ένα από τα δημοφιλέστερα αυτοκίνητα τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα.

Volkswagen Transporter (T1)

Το Transporter είναι ένα επαγγελματικό βαν της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen. Βρίσκεται σε παραγωγή από το 1949 ως και σήμερα. Όλα αυτά τα χρόνια έχουν κυκλοφορήσει συνολικά έξι διαφορετικά μοντέλα του Transporter έχοντας πουλήσει περίπου 12 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Δικαίως κατέχει το ρεκόρ του πιο πετυχημένου εμπορικά βαν στην ιστορία. Ως και σήμερα το πιο πολύτιμο μοντέλο της μάρκας είναι το αρχικό μοντέλο T1 καθώς είχε αξιομνημόνευτη αξιοπιστία και αντοχή στον χρόνο. Μάλιστα εξωτερικά θυμίζει πολύ τις γραμμές που είχε και ο «Σκαραβαίος» καθώς είναι οχήματα που κυκλοφόρησε η εταιρεία την ίδια χρονική περίοδο. Διέθετε τον αερόψυκτο κινητήρα των 1100 κυβικών εκατοστών και 24 ίππων, ο οποίος βέβαια αντικαταστάθηκε γρήγορα στα νεότερα μοντέλα λόγω της χαμηλής ισχύος του για ένα τόσο βαρύ όχημα. Συνολικά υπήρξε ένα πάρα πολύ δημοφιλές όχημα σε όλον τον κόσμο. Σήμερα, παρόλο που η παραγωγή του συνεχίζεται, δεν έχει την ίδια δημοτικότητα με το παρελθόν. Επιπλέον, λόγω του σχήματός του, θεωρείται ως σύμβολο μιας άλλης εποχής.

Volkswagen Transporter (T2)

Η δεύτερη έκδοση του Transporter, η Τ2, ήταν επίσης αρκετά διάσημη τόσο στην χώρα μας όσο και στον υπόλοιπο κόσμο. Κυκλοφόρησε το 1967 και έμεινε στην παραγωγή ως και το 1979 στην Ευρώπη ενώ στην Βραζιλία η παραγωγή του σταμάτησε το 2013! Ήταν πιο βαρύ, με μεγαλύτερο ύψος και με ελαφρώς διαφοροποιημένο εμπρός μέρος σε σχέση με τον προκάτοχό του, το Τ1. Ακόμη, είχε κινητήρα 1600 κυβικών εκατοστών και 47 ίππων που ήταν ισχυρότερος από του προηγούμενου μοντέλου, ενώ αναβαθμίστηκε και το ηλεκτρικό σύστημά του που πλέον λειτουργούσε με τάση 12V αντί για 6V.

Volkswagen Transporter (T3)

Ένα από τα πιο διάσημα επαγγελματικά οχήματα και στην χώρα μας, το τρίτο μοντέλο Transporter της Volkswagen, ήταν σε παραγωγή από το 1979 έως και το 1992 στην Ευρώπη, ενώ ως και το 2003 συνέχισε να παράγεται στη Νότια Αφρική. Διέφερε σημαντικά από τα προηγούμενα δύο μοντέλα (Τ1, Τ2). Ενώ τα παλαιότερα παρέπεμπαν στον κλασικό «Σκαραβαίο», το νέο Transporter άλλαξε τελείως γραμμή ακολουθώντας τετράγωνο εμπρός μέρος με πιο ογκώδες σχήμα και χαρακτηριστικά. Ήταν το τελευταίο μοντέλο της σειράς που ο κινητήρας του ήταν τοποθετημένος στο πίσω μέρος και με κίνηση στους πίσω τροχούς ενώ κυκλοφόρησε τόσο σε αερόψυκτες όσο και σε υδρόψυκτες εκδόσεις. Το 1986 έγινε ένας ανασχεδιασμός του μοντέλου. Άλλαξε το σύστημα κλιματισμού, προστέθηκε ταχύμετρο στον πίνακα οργάνων, το σχήμα των φαναριών άλλαξε από στρογγυλό σε τετράγωνο και σχεδιάστηκε ένα καλύτερο σύστημα ελέγχου του κινητήρα. 

Το μοντέλο είναι ιδιαίτερα διάσημο ακόμα και σήμερα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Συνήθως χρησιμοποιείται ως βαν. Μια ιδιαίτερα δημοφιλής μετατροπή στην οποία προχωρούν πολλοί ιδιοκτήτες του είναι η αλλαγή κινητήρα με κάποιον πιο ισχυρό. Λόγω σχήματος και μεγέθους είναι αρκετά πιο εύκολο να τοποθετηθούν αρκετοί διαφορετικοί κινητήρες στο συγκεκριμένο όχημα. Αντικαταστάθηκε από το Τ4 του οποίου η παραγωγή ξεκίνησε το 1990. 

Volkswagen Type 181

Ένα αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν από το 1968 ως και το 1983. Αρχικώς, η παραγωγή του εξυπηρετούσε τις ανάγκες του στρατού του κράτους της τότε Δυτικής Γερμανίας ενώ από το 1971 ξεκίνησε η διάθεσή του και ως πολιτικού οχήματος, πράγμα που κράτησε ως και το 1980. Η κατασκευή του δε θύμιζε σε τίποτα τα πολιτικά αυτοκίνητα της εποχής. Οι πόρτες του μπορούσαν να αφαιρεθούν και να αλλάξουν θέση, το εμπρός παράθυρο μπορούσε να διπλώσει και η οροφή να αφαιρεθεί. Στο εσωτερικό τα υλικά που κυριαρχούσαν ήταν το μέταλλο και το βινύλιο. Μηχανολογικά, δε διέθετε κάποια καινοτομία αλλά χρησιμοποιούσε τις τεχνολογίες που είχε αναπτύξει η αυτοκινητοβιομηχανία της Volkswagen και σε άλλα της οχήματα χωρίς να τις εξελίσσει περεταίρω στο συγκεκριμένο όχημα.

Στην αρχή της δεκαετίας του 196ο διάφορες κυβερνήσεις στην Ευρώπη άρχισαν να συνεργάζονται για την ανάπτυξη ενός στρατιωτικού εκτός δρόμου (SUV) αυτοκινήτου (Europa Jeep) στα πλαίσια του ΝΑΤΟ. Όμως το συγκριμένο όχημα καθυστερούσε στην παραγωγή του. Καθώς ο στρατός της Δυτικής Γερμανίας χρειαζόνταν άμεσα φτηνά και ανθεκτικά οχήματα που να είχαν την ικανότητα να κινούνται και εκτός δρόμου, προχώρησε στην υλοποίηση ενός δικού της σχεδίου εκτός ΝΑΤΟ, για να καλύψει το χρονικό κενό ως την υλοποίηση του Europa Jeep. Η Volkswagen ήταν η αυτοκινητοβιομηχανία που είδε πως ένα τέτοιο όχημα θα μπορούσε να πωληθεί εκτός από τον στρατό και σε πολίτες και έλαβε την παραγγελία και προχώρησε άμεσα στον σχεδιασμό και στην κατασκευή του. 

Τελικώς, το«Type 181» αν και προοριζόταν να έχει περιορισμένης διάρκειας ζωής παραγωγή, ώσπου να ολοκληρωθεί το Europa Jeep, εντούτοις η παραγωγή του αυτή συνεχίστηκε, πέρα από το προβλεπόμενο, ως και το 1983 όπου και αντικαταστάθηκε από το νεότερο μοντέλο το «Type 183» καθώς το σχέδιο για το Europa Jeep ματαιώθηκε. Το «Type 181» είχε αναπάντεχη επιτυχία καθώς και μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής του υπήρχαν στρατοί και οργανισμοί ανά τον κόσμο που συνέχισαν να το αγοράζουν, πράγμα που οφειλόταν στη μεγάλη του αξιοπιστία και στο μικρό του κόστος συντήρησης.

 

Επίλογος

Εκτός από τα γνωστά γερμανικά αυτοκίνητα που όλοι ξέρουμε, αυτοκίνητα παρήγαγε από την δεκαετία του 1950 ως και τη δεκαετία του 1980 το κράτος της Ανατολικής Γερμανίας. Πληροφορίε για τα αυτοκίνητα αυτά στο άρθρο μας  Ανατολικοευρωπαϊκά αυτοκίνητα στους δρόμους της Αθήνας.

Στη χώρα μας τα γερμανικά αυτοκίνητα υπήρξαν ανέκαθεν πάρα πολύ δημοφιλή. Αυτό τεκμηριώνεται τόσο από την ποσότητα των γερμανικών αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους όσο και από την παρουσία πολλών τύπων και ειδών γερμανικών αυτοκινήτων σε αυτούς. Στο συλλογικό υποσυνείδητο του Έλληνα τα γερμανικά αυτοκίνητα είναι ταυτισμένα με την ποιότητα, την αξιοπιστία και το κοινωνικό κύρος. 

 

Πηγές

  1. Mercedes-Benz
  2. Volkswagen
  3. Opel
  4. BMW
  5. Audi

 

Ηλ. ταχ.: [email protected]

Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος
Απόφοιτος του Τμήματος Πολτιικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Ε.Κ.Π.Α.
Ευθύμης Κυρίκος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ειδικός Αυτοματισμού και Ρομποτικής

Περισσότερα στην ενότητα...

Οι ρηματικοί χρόνοι και η ονομασία τους

Οι ρηματικοί χρόνοι και η ονομασία τους

Τροφικές αλλεργίες, τι είναι και πώς αντιμετωπίζονται

Τροφικές αλλεργίες, τι είναι και πώς αντιμετωπίζονται

Αγόρια και κορίτσια στο ίδιο σχολείο, η μακρά ιστορία προς την ισότητα στην εκπαίδευση

Αγόρια και κορίτσια στο ίδιο σχολείο, η μακρά ιστορία προς την ισότητα στην εκπαίδευση