Πώς προετοιμαζόμαστε για να πάμε επίσκεψη σ’έναν αρχαιολογικό χώρο
Σύνταξη άρθρου: Άννα Τσολάκογλου
Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός
Τι προετοιμασία χρειάζεται για να επισκεφθούν τα παιδιά μας έναν αρχαιολογικό χώρο; Τι θα πρέπει να γνωρίζουν ώστε η επίσκεψη να αποτελέσει γι’ αυτά μία γόνιμη διαδικασία μάθησης που θα τα ωφελήσει; Με ποιον τρόπο θα οργανωθούν παραγωγικότερα ώστε να εμβαθύνουν βιωματικά στον ανεξερεύνητο ακόμη γι’αυτά κόσμο της αρχαιότητας, πρόγονο της σημερινής εποχής;
Πριν επισκεφθούν τα παιδιά μας έναν αρχαιολογικό χώρο λοιπόν είτε με τους γονείς τους είτε με το σχολείο, θα πρέπει να φροντίσουμε ώστε να εξοικειωθούν με την έννοια του «αρχαιολογικού χώρου». Τι σημαίνει «αρχαιολογικός χώρος», πού βρίσκεται, αν είναι μεγάλος, πώς ανακαλύφθηκε. Σημαντικό φυσικά είναι να συνδέσουμε την επίσκεψή μας με πρότερη εμπειρία των παιδιών με άλλους τέτοιους χώρους που έχουν τυχόν επισκεφθεί στο παρελθόν. Στη συνέχεια, είναι ωφέλιμο να τους κινήσουμε το ενδιαφέρον και να καθίσουμε να διαβάσουμε μαζί τους ειδικά βιβλία ή περιοδικά που αναφέρονται στον συγκεκριμένο αρχαιολογικό χώρο περιγράφοντάς τον και να πάρουμε πληροφορίες για την ιστορική περίοδο που οικοδομήθηκε και τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που επικρατούσαν τότε. Επιπλέον χρήσιμο είναι να τους δείξουμε φωτογραφίες και βίντεο, ώστε να καταλάβουν και να αντιληφθούν καλύτερα το υπόβαθρο και τις τάσεις της δεδομένης εποχής. Έτσι, δε θα αγνοούν τι πρόκειται να δουν και θα απορροφήσουν με πιο πολύ ενδιαφέρον τις πληροφορίες που θα προσλάβουν. Αυτό πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη μας, γιατί ειδικά στις μικρότερες ηλικίες η άγνοια προκαλεί αδιαφορία! Ένας σίγουρος τρόπος για να τραβήξουμε απόλυτα το ενδιαφέρον τους είναι το να κατεβάσουμε στο κινητό μας ή στην ταμπλέτα που θα έχουμε πάρει μαζί μας χάρτες και εφαρμογές του αρχαιολογικού χώρου. Πολλές πληροφορίες για αυτές τις εφαρμογές μπορείτε να βρείτε στο άρθρο μας Αρχαιολογικοί χώροι, η ψηφιακή τους υποστήριξη.
Πολύ χρήσιμο επίσης είναι το εξής: να είναι τα παιδιά μας εφοδιασμένα με χάρτες του χώρου, για να γνωρίζουν πού βρίσκονται καίρια σημεία, όπως η είσοδος, η έξοδος και οι τουαλέτες, αλλά και να αντιλαμβάνονται αμεσότερα πού ακριβώς βρίσκονται τα αρχαιολογικά ευρήματα. Πολύ ευκολότερο, αλλά και διασκεδαστικό καθιστά τον προσανατολισμό τους στο χώρο και η χρήση της πυξίδας!
Επειδή οι αρχαιολογικοί χώροι είναι πάντα ανοιχτοί και εκτεθειμένοι στα καιρικά φαινόμενα, χρειάζεται πάντα οι μικροί και μεγαλύτεροι φίλοι μας να έχουν μαζί την τσάντα τους, για να πάρουν το καπέλο τους και τα γυαλιά τους εάν έχει ήλιο ή την ομπρέλα τους σε περίπτωση ξαφνικής βροχής. Επιπλέον, οι χώροι αυτοί είναι συνήθως εκτενείς και απαιτούν ενέργεια στη διάρκεια της επίσκεψής τους, οπότε οι μαθητές χρειάζονται και πάλι την τσάντα τους εφοδιασμένη με νερό και φαγητό σε περίπτωση που διψάσουν ή πεινάσουν. Τέλος, λόγω του ανώμαλου εδάφους τους τις περισσότερες φορές (με χώμα και πετραδάκια), είναι βολικότερο και χρήσιμο τα παιδιά μας να φορούν κλειστά αθλητικά παπούτσια που είναι πιο ανθεκτικά και με αυτά αποτρέπεται το ενδεχόμενο να παραπατήσουν, αλλά και σε απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες, να γλιστρήσουν.
Αν ακολουθήσουμε λοιπόν τα παραπάνω βήματα προετοιμασίας, θα δημιουργήσουμε ευνοϊκότερες συνθήκες (έχοντας φροντίσει να είναι οι ανάγκες τους καλυμμένες – να μην καίγονται από τον ήλιο, πεινούν ή διψούν) ώστε τα παιδιά μας, χωρίς κούραση, αλλά αντίθετα με άνεση και ευκολία, και γνωρίζοντας πλέον περί τίνος πρόκειται, όχι μόνο να μη βαρεθούν, αλλά να ενδιαφερθούν, να μάθουν και να ανακαλύψουν με μεγαλύτερη διάθεση!
Πηγές