Το λεξικό του ψηφιακού παιχνιδιού: όροι και ακρώνυμα μέσα στο παιχνίδι (Μέρος Δεύτερο: Από το H ως το Z)
Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη
Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ουρανός
*Σημείωση: Καθώς τα ψηφιακά παιχνίδια είναι εξ ολοκλήρου επινόηση και κατασκευή ανθρώπων από πολλές ξένες χώρες, αλλά και επειδή είναι τα κατεξοχήν δημιουργήματα της Παγκοσμιοποίησης, η ορολογία τους δεν μπορεί παρά να ανήκει στη λίγκουα φράνκα της εποχής μας, την αγγλική γλώσσα. Αυτό συμβαίνει ακόμα και με τα παιχνίδια, τα οποία είναι ελληνικού σχεδιασμού και ιδιοκτησίας.
Έχουμε μόλις αγοράσει ή κατεβάσει ένα νέο ψηφιακό παιχνίδι για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή την παιχνιδομηχανή μας. Με ενθουσιασμό το εγκαθιστούμε και ανυπομονούμε ν’ αρχίσει η διασκέδαση! Παράλληλα, στο πίσω μέρος του μυαλού μας, έχουμε τα πιθανά εμπόδια, τα οποία και θα χρειαστεί να προσπελάσουμε, ώστε να είμαστε νικητές. Τις περισσότερες φορές όμως, ειδικά αν είμαστε νέοι παίκτες, η ορολογία του παιχνιδιού μετατρέπεται σ’ ένα από τα εμπόδια αυτά. Για να αποφύγουμε, λοιπόν, τέτοιες καταστάσεις, στο ΑΘΗΝΟΔΡΟΜΙΟ συλλέξαμε τους βασικότερους όρους, που συναντά κανείς μέσα στο παιχνίδι. Σε προηγούμενο άρθρο μας, το οποίο αποτελεί και το πρώτο μέρος αυτής της προσπάθειας, φτάσαμε από το Α στο G. Στο άρθρο αυτό, σας παρουσιάζουμε το δεύτερο μέρος, με όρους, που συναντάμε μέσα στο παιχνίδι, από το H ως το Z.
Οι όροι
HP | «Health/Hit Points». Οι πόντοι αυτοί μετρούν τη βλάβη, που μπορεί να δεχτεί ο χαρακτήρας μας. Προσοχή! Αν χάσουμε πάρα πολλούς, το παιχνίδι για εμάς τελειώνει! |
HUD/UI | «Heads-Up Display/User Interface». Πρόκειται για τις ενδείξεις που βρίσκονται στην οθόνη και αφορούν στον χαρακτήρα μας: υγεία, μαγική ενέργεια, επιλεγμένο όπλο, θέση σε έναν αγώνα κ.ά. . |
KDR/KR | «Kill-to-Death Ratio». Ο μέσος όρος αντιπάλων, που καταφέρνουμε να εξολοθρεύσουμε, πριν πέσουμε στο πεδίο της μάχης. Σίγουρα, ο δείκτης αυτός είναι σημαντικός, αλλά όχι τόσο σημαντικός, ώστε να ξεχνάμε τον στόχο που παιχνιδιού! Ο KDR του παίκτη μας δεν είναι τα πάντα! Σε καμία περίπτωση, λοιπόν, δεν αξίζει να μάς γίνεται έμμονη ιδέα! Ας χαιρόμαστε το παιχνίδι, πρώτα και πάνω απ’ όλα. |
Lag | Τεχνικό πρόβλημα, που καθυστερεί τις ενέργειες μας στο παιχνίδι. Η καλύτερη συμβουλή, προκειμένου να το αντιμετωπίσουμε, είναι να κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα από το παιχνίδι μας. Αν π.χ. το παιχνίδι «λαγκάρει» και ο σκοπευτής μας πυροβολεί αργότερα απ’ ότι υπολογίσαμε, το να επιμείνουμε μόνο τον θυμό μας μπορεί να προκαλέσει. |
Loot | Η λεία ή τα λάφυρά μας. Μπορεί να είναι κάποιο σεντούκι θησαυρού, χρήματα, όπλα ή εφόδια που «πέφτουν» από ένα τέρας ή από τον αρχικακό, αφού τον νικήσουμε. Συνήθως, όσο δυσκολότερο είναι να νικήσουμε τον αντίπαλό μας, τόσο μεγαλύτερη είναι η λεία μας! |
LoS | «Line of Sight». Το οπτικό πεδίο του χαρακτήρα μας στο παιχνίδι. Σε πολλά παιχνίδια μάχης ή ρόλων, ο χαρακτήρας μας μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιες δυνατότητες επίθεσης μόνο σε αντιπάλους, που βρίσκονται στο οπτικό του πεδίο. |
Mob/Mook | «Mobile Object». Πρόκειται για χαρακτήρες, που δεν αντιστοιχούν σε παίκτες, αλλά ελέγχονται από το περιβάλλον του παιχνιδιού. Μπορεί να είναι επιθετικοί ή να περιφέρονται στο περιβάλλον. Η νίκη των Mob μπορεί να σημαίνει για μας χρήματα, χρήσιμα αντικείμενα, πόντους εμπειρίας ή την ολοκλήρωση μιας αποστολής. |
Mod | «Modification». Οι διάφορες τροποποιήσεις και επιδιορθώσεις στο περιβάλλον του παιχνιδιού. Η επιδιόρθωση ενός σφάλματος, η βελτίωση της απόδοσης ή της ταχύτητας του παιχνιδιού, κάποια νέα έπαθλα ή ακόμα και ολοκαίνουριες πίστες, είναι εφικτά σε ορισμένα παιχνίδια, όπως το πασίγνωστο Skyrim. |
MP | «Mana/Magic Points». Αυτό το ακρώνυμο αφορά στους χαρακτήρες, που έχουν μαγικές ιδιότητες. Κάθε ξόρκι, που ο χαρακτήρας μας πραγματοποιεί, κοστίζει πόντους Mana. Συμφορά μας αν οι πόντοι αυτοί τελειώσουν κατά τη διάρκεια μιας μάχης! Θα χρειαστεί, με τις ενέργειές μας, να γεμίσουμε πάλι το «μέτρο» πόντων μας, πριν μπορέσουμε να «ξαναμαγέψουμε» κάποιον αντίπαλο. |
Nerf/Nerfing | Το «νερφάρισμα» συμβαίνει συνήθως σε online ψηφιακά παιχνίδια. Αναφέρεται σε οποιαδήποτε αλλαγή σε κάποιο στοιχείο του παιχνιδιού, που μπορεί να ανατρέψει τις ισορροπίες. Υπεύθυνοι γι’ αυτήν είναι οι προγραμματιστές του παιχνιδιού, ενώ οι παίκτες την βλέπουν μάλλον με κακό μάτι. Ποιος θα ήθελε άλλωστε να μειωθεί ξαφνικά η αποτελεσματικότητα μιας πανοπλίας, που έχει τόσο κοπιάσει να αγοράσει; Ή, ακόμα, να πέσει η αξία των θησαυρών, που έχει στην κατοχή του; Σίγουρα κανείς… |
NPC | «Non-Player Character». Είναι κάθε χαρακτήρας, που δεν ελέγχεται από παίκτη. Μπορεί να μην εξυπηρετεί καν κάποιον σκοπό στην ιστορία του παιχνιδιού. Τέτοιοι χαρακτήρες είναι π.χ. ο στρατηγός, που μάς ανακοινώνει την επόμενη αποστολή μας, ένας καταστηματάρχης ή ένας ξένος, που απλά κάθεται στο διπλανό τραπέζι από τον χαρακτήρα μας. |
Nuke | Ο όρος χρησιμοποιείται συνήθως σε παιχνίδια MMO και MOBA. Όπως προδίδει το όνομά του (nuke=νάρκη), αφορά σε μια ιδιότητα του χαρακτήρα μας, η οποία έχει τη δύναμη να αποδυναμώσει ή να εξολοθρεύσει μια μεγάλη ομάδα εχθρών! |
Patch | βλ. Mod |
PC | «Player Character». Είναι κάθε χαρακτήρας, του οποίου οι ενέργειες ελέγχονται απευθείας από κάποιον παίκτη και όχι από τους κανόνες ή το περιβάλλον του παιχνιδιού. |
Ping | Αντιπροσωπεύει τον χρόνο, που χρειάζονται οι πληροφορίες από το πάτημα του κατάλληλου συνδυασμού πλήκτρων, προκειμένου να φτάσουν στον σέρβερ του παιχνιδιού και να επιστρέψουν πίσω, κάνοντας τον χαρακτήρα μας π.χ. να περάσει ένα εμπόδιο. Ο ελάχιστος αυτός χρόνος μετριέται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου (milliseconds). Το χαμηλό ping σημαίνει καλή ταχύτητα παιχνιδιού. Το υψηλό ping ισοδυναμεί με χρονικές καθυστερήσεις στην εκτέλεση των εντολών και στη ροή του παιχνιδιού. |
PvE/PvM/PvP | «Player vs Environment/Monster/Player». Τα ψηφιακά παιχνίδια συνήθως έχουν έναν συγκεκριμένο προσανατολισμό, όταν πρόκειται για τους αντιπάλους, που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Στα PVP παιχνίδια, οι αντίπαλοί μας είναι οι άλλοι παίκτες. Στα παιχνίδια PVE & PVM, εχθροί μας είναι διάφορα τέρατα ή χαρακτήρες NPC. |
QTE | «Quick-Time Event». Αυτές οι μικρές ενέργειες, που μερικές φορές μάς ζητούνται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, υπάρχουν για να δημιουργούν την αίσθηση της αλληλεπίδρασης. Έτσι, καλούμαστε να πατήσουμε μια σειρά από κουμπιά, προκειμένου να συμβεί κάτι σημαντικό για τον χαρακτήρα μας (π.χ. να αποφύγουμε κάποιο εμπόδιο). |
Quest | Τις «αναζητήσεις» τις συναντάμε σε παιχνίδια MMORPG. Είναι αποστολές, τις οποίες ένας παίκτης-χαρακτήρας ή μια ομάδα παικτών-χαρακτήρων καλούνται να φέρουν σε πέρας, ώστε να πάρουν μιαν ανταμοιβή. |
Raid | Οι «επιδρομές» που διοργανώνουν ομάδες παικτών στα παιχνίδια MMO και MOBA, ώστε να αποσπάσουν λεία (βλ. Loot). Οι ομάδες αυτές περιλαμβάνουν συνήθως περισσότερους από 10 παίκτες. Ορισμένες μάλιστα επιδρομές απαιτούν έως και 40 παίκτες για να ολοκληρωθούν. |
Roll | Ο αριθμός που καθορίζει την τιμή ενός συγκεκριμένου χαρακτηριστικού, όπως η δύναμη ενός χαρακτήρα ή η ζημιά από μια επίθεση. Ο αριθμός αυτός καθορίζεται τυχαία από το σύστημα του παιχνιδιού. |
Skin | Μία αισθητική αλλαγή σε κάποιον παίκτη ή αντικείμενο του παιχνιδιού. Ο σκοπός που εξυπηρετεί είναι να βελτιώσει (ή να χειροτερέψει) την εμφάνιση του χαρακτήρα μας. Skin μπορούμε να βρούμε ως λεία ή να τα αγοράσουμε, είτε με το εικονικό νόμισμα του παιχνιδιού είτε πληρώνοντας σε αληθινό χρήμα. |
Spawn | Η γέννηση/δημιουργία ενός χαρακτήρα, ενός αντικειμένου ή ενός αντιπάλου. Οι χαρακτήρες μας γεννιούνται συνήθως στην αρχή ενός γύρου. Ορισμένοι αντίπαλοι ή αντικείμενα, όμως, μπορεί να δημιουργηθούν στην πορεία του παιχνιδιού, ως αποτέλεσμα κάποιας ενέργειας ή καθυστέρησης από την πλευρά μας. |
Tag | Πολλοί παίκτες προσπαθούν να προσελκύουν (βλ. aggro) πολλαπλούς εχθρούς και, χρησιμοποιώντας την περιοχή επιρροής των δυνάμεών τους (βλ. AoE), να τους νικούν μαζικά, ώστε να κερδίσουν χρόνο. Αυτό είναι το «ταγκάρισμα» ή tag. |
Tank | Έτσι ονομάζεται ένας συγκεκριμένος τύπος αντιπάλων στο παιχνίδι μας. Δουλειά τους είναι να ανακατευθύνουν τις επιθέσεις μας ή να τραβούν την προσοχή μας σε αυτούς, προκειμένου να προστατεύσουν άλλους χαρακτήρες ή μονάδες. |
Tap | Η σημασία του όρου ποικίλει στα ψηφιακά παιχνίδια. Γενικά, ωστόσο, σημαίνει είτε ότι πρέπει να αγγίξουμε/χτυπήσουμε με το δάχτυλό μας την οθόνη, ώστε να παίξουμε, είτε πως έχουμε εξαντλήσει τους πόρους κάποιου στοιχείου του παιχνιδιού μας (χρήματα, ιδιότητα κ.ά.). |
Turtling | Πρόκειται για μια μορφή στρατηγικής, κατά την οποία οι παίκτες δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην άμυνα. Χρησιμοποιούν ελάχιστα ή και καθόλου επιθετικές τακτικές, όπως ακριβώς μια χελώνα (στα αγγλικά «turtle«), η οποία προτιμά να αμύνεται, κρυμμένη στο καβούκι της, παρά να επιτίθεται. |
Zone | Οι «ζώνες» είναι περιοχές στο περιβάλλον του ψηφιακού παιχνιδιού. Πολλοί παίκτες τις συγχέουν με τα επίπεδα (Level). Οι διαφορετικές ζώνες, ωστόσο, δεν σηματοδοτούν και διαφορετικά επίπεδα. Σε αυτές τις ψηφιακές περιοχές δεν εκτυλίσσεται πάντα δράση, κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. |
Με την παρουσίαση των παραπάνω όρων και ακρωνύμων, που συναντάμε μέσα στο παιχνίδι, καλύψαμε επαρκώς αυτή την ενότητα του λεξικού μας. Αυτό δεν είναι, όμως, παρά ένα μέρος μόνο της εκτενούς ορολογίας, που αφορά στο ψηφιακό παιχνίδι. Στο προσεχές μας άρθρο, που ακολουθεί συντόμως, θα πραγματευτούμε την πιο ενδιαφέρουσα ίσως ενότητα του λεξικού μας. Αυτή δεν είναι άλλη από την ορολογία που χρησιμοποιείται από τους παίκτες, όταν επικοινωνούν μεταξύ τους!
Μέχρι την επόμενη φορά,
Επιλέξτε και παίξτε με ασφάλεια!
*λίγκουα φράνκα: μία διεθνής γλώσσα συνεννόησης και συναλλαγών μεταξύ των κρατών
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Αγάθη Πατσιούδη
Δασκάλα – ΜΔΕ Ειδική Αγωγή: Λογοθεραπεία-Συμβουλευτική