Τα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα ηλεκτρονικού αθλητισμού, όπου με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν «παίζεις» απλώς
Σύνταξη άρθρου: Ελευθερία Κρασσά
Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός
Σε περίοδο πανδημίας και παγκόσμιας κατάστασης παύσης της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, όλοι έχουμε λίγο παραπάνω χρόνο να ασχοληθούμε με τα αγαπημένα μας βιντεοπαιχνίδια. Ίσως αυτούς τους μήνες της καραντίνας να γίναμε σε κάποιο παιχνίδι ακόμα καλύτεροι από ό,τι πριν ή και να είμαστε και ο νικητής της προηγούμενης βραδιάς gaming που διοργανώσαμε με τους φίλους μας. Όσο όμως για τον περισσότερο κόσμο μπορεί όλο αυτό να αποτελεί μια ευχάριστη διαδικασία με λίγο φιλικό ανταγωνισμό, σε μερικούς καταλαμβάνει μεγάλο μέρος της ζωής τους ή ακόμη αποτελεί και το επάγγελμά τους. Αυτοί οι άνθρωποι δεν θα μπορούσαν να είναι άλλοι από τους διαγωνιζόμενους των ηλεκτρονικών πρωταθλημάτων.
O «ηλεκτρονικός αθλητισμός» ή eSport, όπως έχει καθιερωθεί διεθνώς, αποτελεί τα τελευταία χρόνια ένα εδραιωμένο τμήμα της gaming κουλτούρας. Στον ηλεκτρονικό αθλητισμό οι διαγωνιζόμενοι ανταγωνίζονται με ένα συγκεκριμένο βιντεοπαιχνίδι στον υπολογιστή ή σε οποιαδήποτε κονσόλα, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο, διαδικτυακά είτε σε συγκεκριμένο μέρος που διοργανώνεται η εκδήλωση. Τέτοιου είδους εκδηλώσεις διοργανώθηκαν πρώτη φορά στην Ασία και στην Αμερική ήδη από τη δεκαετία του 1970, ενώ μεγάλη άνθιση εμφανίζουν τα τελευταία χρόνια και στην Ευρώπη.
Ας δούμε όμως τα πιο γνωστά και δημοφιλή από αυτά τα πρωταθλήματα και τουρνουά.
Το Call of Duty Championship είναι ο ετήσιος παγκόσμιος διαγωνισμός Call of Duty που πραγματοποιείται στο τέλος κάθε σεζόν και καθορίζει τον παγκόσμιο πρωταθλητή της χρονιάς. Για να λάβουν μέρος στο τουρνουά, όλες οι ομάδες πρέπει να περάσουν από ορισμένες δοκιμασίες (event) καθώς και όλα τα μέλη να έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας τους. Αυτά απαιτούνται τόσο για να συμμετάσχουν στα προκριματικά event όσο και στον τελικό διαγωνισμό. Ο νικητής του πρωταθλήματος κερδίζει χρηματικό έπαθλο ύψους 1,5 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το διάσημο βιντεοπαιχνίδι Dota 2 έχει το δικό του πρωτάθλημα ηλεκτρονικού αθλητισμού, με τον τίτλο The International. To συγκεκριμένο πρωτάθλημα διοργανώνεται και διεξάγεται από την Valve, η οποία αποτελεί και τη δημιουργό εταιρεία του παιχνιδιού. Το The International πραγματοποιείται κάθε χρόνο τον Αύγουστο (με εξαίρεση τον Αύγουστο του 2020, λόγω κοροναϊού), και λαμβάνουν μέρος 18 ομάδες. Διεξάγεται συνήθως στο Σηάτλ των Η.Π.Α. αλλά περιοδικά σε άλλες πόλεις και χώρες.
Το FIFA eWorld Cup ή, όπως ονομαζόταν παλιά, FIFA Interactive World Cup, είναι το πρωτάθλημα ηλεκτρονικού αθλητισμού του βιντεοπαιχνιδιού FIFA που διοργανώνεται από την FIFA και την EA Sports. Όπως έχει καθιερωθεί, οι διαγωνιζόμενοι ανταγωνίζονται στο τελευταίο παιχνίδι που κυκλοφορεί η εταιρεία, και νικητής του πρωταθλήματος χρίζεται εκείνος που θα καταφέρει να κερδίσει όλους τους αντιπάλους, που θα κληρωθούν. Οι νικητές λαμβάνουν ένα μεγάλο χρηματικό έπαθλο, που τα τελευταία χρόνια αγγίζει τα 250.000 δολάρια.
Το πρώτο FIFA eWorld Cup διοργανώθηκε στη Σουηδία το 2004. Από τότε η FIFA δέχεται όλο και περισσότερες αιτήσεις εγγραφής και το πρωτάθλημα κάθε χρόνο μεγαλώνει, με τον αριθμό των αιτήσεων των διαγωνιζόμενων το 2013 να φτάνει τις 2,5 εκατομμύρια. Η ίδια, αφήνοντας ένα μεγάλο βαθμό παικτών να δηλώσουν αίτηση για τα προκριματικά, κατάφερε να προσθέσει το πρωτάθλημά της στο βιβλίο Γκίνες ως το μεγαλύτερο πρωτάθλημα ηλεκτρονικού αθλητισμού στον κόσμο. Κάθε χρόνο διεξάγεται σε διαφορετική πόλη και χώρα, ενώ δεν έχει σταθερή ημερομηνία διεξαγωγής.
Το League Of Legends World Championships αποτελεί το επαγγελματικό τουρνουά του παιχνιδιού League Of Legends και διοργανώνεται τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο κάθε χρόνου από το 2011, υπό την αιγίδα της Riot Games. Όπως στα περισσότερα πρωταθλήματα ηλεκτρονικού αθλητισμού, το συγκεκριμένο πρωτάθλημα αναδεικνύει τον παγκόσμιό του πρωταθλητή της χρονιάς και σηματοδοτεί το τέλος της σεζόν. H νικήτρια ομάδα είναι αυτή που θα καταφέρει να κερδίσει όλους τους αντιπάλους της στους γύρους που κληρώνεται. Το χρηματικό έπαθλο της νικήτριας ομάδας κυμαίνεται στο 1 εκατομμύριο δολάρια. Διεξάγεται σε διαφορετικές πόλεις και χώρες κάθε χρόνο.
Κάθε χρόνο, η Riot Games δημοσιεύει τους κανονισμούς που ισχύουν για τη συγκεκριμένη χρονιά, τους οποίους πρέπει να πληρούν και να ακολουθούν όλα τα μέλη των ομάδων, ώστε να μπορέσουν να κάνουν έγκυρη εγγραφή στο τουρνουά. Φυσικά, θα πρέπει όλα τα μέλη να έχουν ολοκληρώσει το δέκατο έβδομο έτος της ηλικίας τους. Επιπλέον πρέπει να μην είναι εργαζόμενοι, ούτε παλαιότερα αλλά ούτε και κατά τη διάρκεια του τουρνουά, στη Riot Games ή στη League of Legends Esports Federation LLC.
Από αυτό το άρθρο δεν θα μπορούσε να λείπει το Pokemon World Championships. Το χαρακτηριστικό και αγαπημένο παιχνίδι της παιδικής μας ηλικίας απέκτησε το δικό του τουρνουά για πρώτη φορά το 2002, το οποίο έλαβε χώρα στο Σηάτλ, και έκτοτε πραγματοποιείται κάθε χρόνο τον Αύγουστο. Διεξάγεται κάθε χρόνο και σε άλλη πολιτεία των Η.Π.Α. .
Το πρωτάθλημα βασίζεται σε παιχνίδια της σειράς Pokemon, όπως το Pokken Tournament και το Pokemon Go. Οι διαγωνιζόμενοι προκαλούνται από την The Pokemon Company – διοργανώτρια εταιρεία – μέσω του προγράμματος Play! Pokemon. Φυσικά, για να λάβει κάποιος μια τέτοια πρόσκληση πρέπει να έχει κορυφαίες επιδόσεις στις υπόλοιπες εκδηλώσεις, τις οποίες διοργανώνει η εταιρεία μέσα στο έτος. To 2019 οι νικητές του πρωταθλήματος μοιράστηκαν ποσό ύψους 500.000 δολαρίων.
Το τουρνουά χωρίζεται τόσο σε κατηγορίες όσο και σε μέρες. Συγκεκριμένα, υπάρχουν τρεις κατηγορίες οι οποίες δημιουργούνται βάση της ηλικίας (juniors, seniors, masters). Επίσης, πέρα από την ηλικία, ο κάθε διαγωνιζόμενος διαγωνίζεται συγκεκριμένη μέρα του διαγωνισμού, ανάλογα με το επίπεδό του.
Φέτος η The Pokemon Company, αποφάσισε την ακύρωση του διαγωνισμού για πρώτη φορά από το 2002, ακολουθώντας τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, ακυρώνοντας μάλιστα και τους διαγωνισμούς ολόκληρης της χρονιάς.
Φυσικά, υπάρχουν και άλλα πρωταθλήματα στα οποία υπάρχει μεγάλη συμμετοχή παγκοσμίως. Τέτοια είναι: το PUBG Global Championship, το CS:GO Major Tournaments και το Rocket League Championship Series.
Στην Ελλάδα
Στη χώρα μας, ο ηλεκτρονικός αθλητισμός πρωτοέκανε την εμφάνισή του το 2010 με το ηλεκτρονικό παιχνίδι League of Legends. Από τότε μέχρι και σήμερα, οι Έλληνες επαγγελματίες gamers αυξάνονται κάθε χρόνο, ενώ σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2018 άγγιξαν τους 351.000. Μάλιστα, οι τελικοί του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος League of Legends πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, στο Ολυμπιακό Κλειστό Γυμναστήριο «Νίκος Γκάλης».
Επίλογος
Τα παραπάνω πρωταθλήματα αποτελούν ένα μικρό μόνο δείγμα του συνόλου των πρωταθλημάτων ηλεκτρονικού αθλητισμού, που διεξάγονται κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο. Η χαρά του παιχνιδιού, τα φώτα της διοργάνωσης και τα υψηλά χρηματικά έπαθλα μπορούμε να πούμε πως δημιουργούν όλες τις απαραίτητες συνθήκες για να εδραιωθούν τα πρωταθλήματα αυτά στην παγκόσμια κουλτούρα του gaming. Σε ποιο σημείο, όμως, σταματάει να είναι παιχνίδι;
Για τους διαγωνιζόμενους, οι οποίοι κυμαίνονται κυρίως σε ηλικίες 18-24 χρονών, σίγουρα το αίσθημα του ανταγωνισμού και το έπαθλο αποτελούν ισχυρά κίνητρα για να δηλώσουν μέρος σε τέτοια πρωταθλήματα. Η νίκη, όμως, απαιτεί θυσίες και αρκετές ώρες «προπόνησης» καθώς και ένα ικανοποιητικό επίπεδο ταλέντου.
Αντιθέτως, για τις εταιρείες που διοργανώνουν τα πρωταθλήματα, που κατά κύριο λόγο είναι και οι εταιρείες που δημιουργούν τα αντίστοιχα βιντεοπαιχνίδια, όλο αυτό μπορεί να θεωρηθεί μια εξαιρετικά κερδοφόρα και αρκετά επιθετική στρατηγική πωλήσεων και μάρκετινγκ. Αναγνωρίζουν σίγουρα ότι αυτές οι διοργανώσεις αποτελούν υψηλής ποιότητας διαφημιστικές καμπάνιες τόσο για τα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες όσο και για τους συνεργάτες τους. Με κύκλο εργασιών εκατομμυρίων…
Πηγές:
League Of Legends World Championships
Rocket League Championship Series
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Αγάθη Πατσιούδη
Δασκάλα – ΜΔΕ Ειδική Αγωγή: Λογοθεραπεία-Συμβουλευτική
Ελευθερία Κρασσά
Φοιτήτρια στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Ο.Π.Α.