«Μάτια ανοιχτά στον δρόμο», ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την κυκλοφοριακή αγωγή στο σχολείο
Σύνταξη άρθρου: Ευθύμης Κυρίκος
Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός
Ένα χρήσιμο εργαλείο για την κυκλοφοριακή αγωγή στο σχολείο είναι το πρόγραμμα «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο». Απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου, καθώς στις ηλικίες αυτές ήδη κάποια παιδιά οδηγούν δίκυκλα κυρίως χωρίς μάλιστα να γνωρίζουν καν βασικούς κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής και αγνοώντας παντελώς τον κίνδυνο στον οποίο θέτουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Παραγνωρίζουν επίσης και τις συνέπειες που υφίστανται οι οικογένειές τους όταν και εφόσον υπάρξει, όχι σπάνια, κάποιο ατύχημα. Είναι και θέμα κουλτούρας.
Εμείς εδώ στο Αθηνοδρόμιο επισημαίνουμε την ισχυρή μας άποψη πως η κυκλοφοριακή αγωγή θα έπρεπε να είναι βασικό μάθημα στα σχολεία. Αυτό βέβαια προϋποθέτει μια γενική αναδιάρθρωση του προγράμματος σπουδών της μέσης εκπαίδευσης. Επί του παρόντος όμως η μόνη βοήθεια για τον εκπαιδευτικό επί του θέματος είναι τα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής και το διαδίκτυο. Ως εκ τούτου προτείνουμε στους εκπαιδευτικούς στο σχολείο το «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο» καθώς εμπεριέχει όλες τις πληροφορίες και τις δράσεις που χρειάζεται ένας μαθητής ώστε να συνειδητοποιήσει τι ακριβώς σημαίνει να κυκλοφορείς στους ελληνικούς δρόμους. Το πρόγραμμα αυτό προσφέρεται για χρήση μέσα στο σχολικό περιβάλλον ή και στον ατομικό υπολογιστή του καθενός στο σπίτι ως μέρος κάποιας εργασίας στο σχολικό μάθημα.
Τι είναι το «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο»
Το πρόγραμμα «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο» είναι μια διαδικτυακή εφαρμογή (χωρίς να είναι εφαρμογή/app), η οποία είναι προσβάσιμη από οποιαδήποτε συσκευή διαθέτει φυλλομετρητή (web browser) και σύνδεση στο διαδίκτυο.
Ως προς το περιεχόμενο
Το πρόγραμμα δομείται σε 4 θεματικές ενότητες. Η πρώτη δίνει στοιχεία σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα, η δεύτερη ενημερώνει σχετικά με τη συμπεριφορά ενός οχήματος σε συνάρτηση με την ταχύτητα, η τρίτη εξετάζει την επίδραση του οδηγού στους χρόνους αντίδρασης και τη σχέση που έχουν με την κατανάλωση αλκοόλ, ενώ η τελευταία αναφέρεται στους ορθούς κανόνες συμπεριφοράς των δικυκλιστών.
Η παρουσίαση των ενοτήτων εκφράζεται μέσω τριών τρόπων. Οι τρόποι αυτοί είναι βίντεο ευαισθητοποίησης, βίντεο με στατιστικά στοιχεία και ερωτηματολόγια (κουίζ). Η ακολουθία είναι η εξής: Στην αρχή οι μαθητές απαντούν «τυφλά» σε ένα ερωτηματολόγιο. Στη συνέχεια επιλέγουν μια από τις θεματικές ενότητες και παρακολουθούν τα βίντεο σχετικά με το αντίστοιχο θέμα. Στο τέλος κάθε ενότητας υπάρχει ερωτηματολόγιο που βοηθά στην αφομοίωση και εμπέδωση των πληροφοριών από την κάθε ενότητα.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Στις δοκιμές που κάναμε δεν παρατηρήθηκε κάποιο τεχνικό πρόβλημα ούτε και δυσκολία στη χρήση. Τόσο τα βίντεο όσο και τα γραφικά είναι λειτουργικά χωρίς να διακόπτεται η ροή της πληροφορίας. Ο ήχος κατά την αναπαραγωγή είναι άρτιος. Αυτά είναι απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να ελκύεται η προσοχή των μαθητών στο πρόγραμμα. Παραθέτουμε τον σύνδεσμο, ώστε όποιος εκπαιδευτικός επιθυμεί να τον επισκεφτεί, να περιηγηθεί στο πρόγραμμα και να αποφασίσει μέσα από την προσωπική του εμπειρία αν θα το χρησιμοποιήσει στο μάθημά του. Επισημαίνεται πως για την είσοδο στο πρόγραμμα απαιτούνται κωδικοί, οι οποίοι μπορούν να ζητηθούν από κάθε ενδιαφερόμενο στον σύνδεσμο του «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο», τον οποίον παραθέτουμε ΕΔΩ. Αφού ο ενδιαφερόμενος αποκτήσει τους κωδικούς, που είναι απαραίτητοι για να μπει στο πρόγραμμα, τους χρησιμοποιεί ώστε να μπει στο «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο» e-Learning edition και να προχωρήσει στα κουιζ και στις δράσεις του προγράμματος.
Επίλογος
Οι στατιστικές στη χώρα μας είναι ξεκάθαρες στο ότι ο Έλληνας οδηγός είναι ένας κακός οδηγός. Σαφώς φταίνε οι κακές συγκοινωνιακές υποδομές που έχουμε εν γένει. Όμως είναι πάντοτε θέμα νοοτροπίας και ατομικής ευθύνης τελικώς, δηλαδή είναι θέμα Παιδείας.
Το πρόγραμμα «Μάτια ανοιχτά στον δρόμο» είναι δημιουργία των «Αττική Οδός Α.Ε.» και η «Αττικές Διαδρομές Α.Ε.».
Πηγές
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Ευθύμης Κυρίκος
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ειδικός Αυτοματισμού και Ρομποτική