Το λεξικό του ψηφιακού παιχνιδιού: όροι και ακρώνυμα μέσα στο παιχνίδι (Μέρος Πρώτο: Από το A ως το G)
Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη
Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ουρανός
*Σημείωση: Καθώς τα ψηφιακά παιχνίδια είναι εξ ολοκλήρου επινόηση και κατασκευή ανθρώπων από πολλές ξένες χώρες, αλλά και επειδή είναι τα κατεξοχήν δημιουργήματα της Παγκοσμιοποίησης, η ορολογία τους δεν μπορεί παρά να ανήκει στη λίγκουα φράνκα της εποχής μας, την αγγλική γλώσσα. Αυτό συμβαίνει ακόμα και με τα παιχνίδια, τα οποία είναι ελληνικού σχεδιασμού και ιδιοκτησίας.
Έχουμε μόλις αγοράσει ή κατεβάσει ένα νέο ψηφιακό παιχνίδι για τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή την παιχνιδομηχανή μας. Με ενθουσιασμό το εγκαθιστούμε και ανυπομονούμε ν’ αρχίσει η διασκέδαση! Παράλληλα, στο πίσω μέρος του μυαλού μας, έχουμε τα πιθανά εμπόδια, τα οποία και θα χρειαστεί να προσπελάσουμε, ώστε να είμαστε νικητές. Τις περισσότερες φορές όμως, ειδικά αν είμαστε νέοι παίκτες, η ορολογία του παιχνιδιού μετατρέπεται σ’ ένα από τα εμπόδια αυτά. Για να αποφύγουμε, λοιπόν, τέτοιες καταστάσεις, στο ΑΘΗΝΟΔΡΟΜΙΟ συλλέξαμε τους βασικότερους όρους, που συναντά κανείς μέσα στο παιχνίδι. Σας τους παρουσιάζουμε, ως μέρος του λεξικού μας για το ψηφιακό παιχνίδι, αμέσως παρακάτω:
Οι όροι
1-Up | Όρος που οφείλουμε στο γνωστό παιχνίδι Mario. Κάθε φορά που το βλέπουμε, έχουμε μιαν επιπλέον ζωή στο παιχνίδι. |
Adds | «Additional Monsters/Enemies». Οι ενισχύσεις που καλεί ο αρχικακός κάθε επιπέδου (βλ. boss) και καλούμαστε να τις αντιμετωπίσουμε. Μπορεί να είναι τέρατα, θηρία, στρατιώτες ή άρματα μάχης. |
Aggro | «Aggravated/Aggravation». Στα παιχνίδια με πολλούς παίκτες, το aggro σημαίνει ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε έναν εχθρό, ο οποίος έχει μάτια μόνο για μας. Ο εχθρός αυτός δεν επιτίθεται σε κανέναν άλλον παίκτη! |
AoE | «Area of Effect». Πρόκειται για την περιοχή επιρροής των δυνάμεών μας ή των επιθέσεων, που δεχόμαστε. Είναι συνήθως ένας κύκλος, στο κέντρο του οποίου στέκεται ο χαρακτήρας μας. Το χρώμα του διαφέρει αναλόγως με ό, τι του συμβαίνει σε κάθε περίπτωση. Αν π.χ. ο χαρακτήρας μας στέκεται στο κέντρο ενός πράσινου κύκλου, εξαπολύει επίθεση. Αν όμως βρίσκεται στο κέντρο ενός κόκκινου κύκλου και η δύναμή του εξασθενεί συνεχώς…κάτι κάνουμε λάθος! |
BoA | «Bind on Account». Το ακρώνυμο αυτό αφορά σε διαδικτυακά παιχνίδια με πολλούς παίκτες (MMO). Αναφέρεται σε αντικείμενα, που, όταν τα αποκτήσουμε, δεν μπορούν να μεταφερθούν ή να χρησιμοποιηθούν από παίκτη με διαφορετικό λογαριασμό. Έτσι, ο χαρακτήρας του συμπαίκτη μας δεν μπορεί να φορέσει την πανοπλία ή να μάχεται με το σπαθί του δικού μας χαρακτήρα. Επειδή όμως, όπως λέει και ο όρος, τα αντικείμενα αυτά είναι «δεμένα» στον λογαριασμό του παίκτη, έχουμε τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιήσουμε σε άλλους χαρακτήρες, που τυχόν έχουμε δημιουργήσει υπό τον ίδιο λογαριασμό. |
BoE | «Bind on Equip». Σε αυτή την περίπτωση, τα αντικείμενα είναι «δεμένα» και σε συγκεκριμένο χαρακτήρα. Αν, λοιπόν, εξοπλίσουμε τον ιππότη μας με ένα ξίφος BoE, ο τοξότης μας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το ξίφος αυτό, ακόμα κι αν τον έχουμε δημιουργήσει υπό τον ίδιο λογαριασμό! |
Boss | Τα «μποσάκια» είναι οι αρχικακοί των ψηφιακών παιχνιδιών. Τα συναντάμε στο τέλος ενός επιπέδου/γύρου/κεφαλαίου/πίστας του παιχνιδιού μας ή σε κομβικά σημεία του. Είναι εκείνοι οι κακοί, που μας εντυπωσιάζουν με το μεγάλο μέγεθός τους (είναι συνήθως μεγαλύτεροι και από τους υπόλοιπους κακούς και, φυσικά, από τον δικό μας χαρακτήρα) και με τις εφευρετικές επιθέσεις τους. Ποιος από μας δεν έχει βρεθεί να αναρωτιέται π.χ.»πώς στο καλό θα νικήσω το γιγαντιαίο φούξια πιράνχας, με τη χαίτη και τους χαυλιόδοντες, που πετάει ρουκέτες και παγωτά;», προκειμένου να αποκτήσουμε το αντικείμενο που φυλάει ο αρχικακός ή να περάσουμε στο επόμενο επίπεδο του παιχνιδιού! |
Buff/Debuff | Πρόκειται για μία θετική/αρνητική ιδιότητα, την οποία αποκτά ο χαρακτήρας μας από ξόρκια, φίλτρα, φυλακτά κ.ά., που θα του δώσουμε ή θα πάρει από άλλον χαρακτήρα (όταν πρόκειται για παιχνίδι MMO). Η επίδρασή τους κρατά δευτερόλεπτα, λεπτά ή επ’ αόριστον, ανάλογα με το παιχνίδι ή την ιδιότητα. |
Camp | Συνηθισμένος όρος για τους λάτρεις των FPS παιχνιδιών. Δηλώνει την προσπάθειά μας να αιφνιδιάσουμε τους αντίπαλους σκοπευτές, βρίσκοντας καταφύγιο σε μια γωνία ή σ’ έναν διάδρομο. |
CB/OB | «Closed Beta/Open Beta». Τα ακρώνυμα αυτά αφορούν σε παιχνίδια, που δεν έχουν επίσημα βγει στην αγορά. «Τρέχουν», λοιπόν, τεστ για να εντοπίσουν στοιχεία, που θέλουν διόρθωση, πριν την επίσημη κυκλοφορία τους. Για να έχουμε πρόσβαση σε CB παιχνίδια, πρέπει η εταιρία να μας έχει επιλέξει ή προσκαλέσει με κάποιον τρόπο. Μπορούμε, όμως, ελεύθερα να δοκιμάσουμε OB παιχνίδια. |
CC | «Crowd Control». Χρησιμοποιούμε τον όρο σε MMORPG και MOBA παιχνίδια, για να δηλώσουμε ότι ο αριθμός ομάδων παικτών, που μπορούν να πάρουν μέρος σε μια μάχη, είναι περιορισμένος. |
CD | «Cool Down». Όταν ένα αντικείμενο ή μια ικανότητα του χαρακτήρα μας, που έχουμε μόλις χρησιμοποιήσει, έχει CD, χρειάζεται λίγος χρόνος, ώστε να μπορέσουμε να τη χρησιμοποιήσουμε ξανά. |
Combo | «Combination». Πρόκειται για μια σειρά κινήσεων ή ενεργειών, που δίνουν στον χαρακτήρα μας κάποιο πλεονέκτημα την ώρα του παιχνιδιού. Αρκεί, βεβαίως, να έχουμε την αντίστοιχη ένδειξη από το παιχνίδι και να εκτελέσουμε τις ενέργειες σε συγκεκριμένο χρόνο. |
DPS | «Damage Per Second». Μονάδα μέτρησης της βλάβης, που προκαλεί ένα όπλο ή ένα ξόρκι σε κάποιον χαρακτήρα. Μερικές φορές το DPS χρησιμοποιείται-όχι ως ακρώνυμο-ως αναφορά σε χαρακτήρες παιχνιδιών MMO, οι οποίοι ανήκουν σε τάξεις που προκαλούν βλάβη, όπως οι μάγοι, οι κυνηγοί και οι «κατεργάρηδες»(rogues). |
Dungeon | Κλειστή περιοχή, ξεχωριστή από το κυρίως παιχνίδι, με τους δικούς της εχθρούς και αρχικακούς. Συνήθως, οι περιοχές αυτές έχουν και το δικό τους όνομα στο παιχνίδι. Π.χ. μια τέτοια περιοχή είναι το Ragefire Chasm στο παιχνίδι World of Warcraft. |
EXP/XP | «Experience Points». Αυτό το ακρώνυμο συμβολίζει τους πόντους εμπειρίας, που συλλέγουμε παίζοντας. Μαζεύοντας αυτούς τους πόντους μπορούμε να ανεβάσουμε το επίπεδο του χαρακτήρα μας σε δύναμη, ικανότητες κ.λ.π. . |
FoV | «Field of View». Το οπτικό μας πεδίο μέσα στο παιχνίδι. Η περιοχή που εμφανίζεται μπροστά στα μάτια μας αμέσως, χωρίς να προχωρήσουμε ή να μετακινήσουμε τον χαρακτήρα μας. |
Grind | Συμβαίνει όταν επαναλαμβάνουμε μια πράξη στο παιχνίδι μας, προκειμένου να κερδίσουμε κάτι. Π.χ. μπορεί να δίνουμε ξανά και ξανά μια μάχη, να επαναλαμβάνουμε μιαν αποστολή ή να κατασκευάζουμε κάποιο αντικείμενο, ώστε να ανέβουμε επίπεδο. |
Το ψηφιακό παιχνίδι διαθέτει εκτενή ορολογία, η οποία συνεχώς εμπλουτίζεται από όλους εμάς, που το προτιμάμε ως μέσο αναψυχής. Δεν μπορούμε, λοιπόν, να καλύψουμε τους όρους αυτούς σε ένα μόνο άρθρο. Στο πρώτο αυτό μέρος, φτάσαμε από το Α στο G. Την παρουσίαση των όρων και των ακρωνύμων, που συναντάμε μέσα στο παιχνίδι, θα την ολοκληρώσουμε στο επόμενο άρθρο της σελίδας μας.
Μέχρι την επόμενη φορά,
Επιλέξτε και παίξτε με ασφάλεια!
*λίγκουα φράνκα: γλώσσα συνεννόησης και συναλλαγών μεταξύ των κρατών
Ηλ. Ταχ.: [email protected]
Αγάθη Πατσιούδη
Δασκάλα – ΜΔΕ Ειδική Αγωγή: Λογοθεραπεία-Συμβουλευτική