Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ουρανός

Τα γάντια Manus Gloves αντικαθιστούν τα χειριστήρια του συστήματος HTC Vive, χαρίζοντας στον χρήστη την απόλυτη εμπειρία του παιχνιδιού εικονικής πραγματικότητας!

 

Εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα! Ως όροι μπήκαν στη ζωή μας, αρχικά, μέσα από τις σελίδες των βιβλίων, των κόμιξ και των ταινιών -για τους λάτρεις της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου επιστημονικής φαντασίας-, αλλά και των καινοτόμων επιστημονικών άρθρων και μελετών-για τους φίλους της επιστήμης και της τεχνολογίας. Δεν είναι, ωστόσο, παρά λίγες δεκάδες χρόνια, που μας χωρίζουν από τα πρώτα ουσιαστικά βήματα προς την ανάπτυξη εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας. Η εταιρεία VPL Research (Virtual Programming Languages Research) έκανε την αρχή το 1980, αναπτύσσοντας μερικά από τα πρώτα συστήματα. Εννέα χρόνια αργότερα, το 1989, ο Τζάρον Λέινιερ (Jaron Lanier), πρωτοπόρος και ιδρυτής της εταιρείας αυτής, χρησιμοποίησε για πρώτη φορά τον όρο «εικονική πραγματικότητα», για να την περιγράψει και να αποδώσει την ουσία του εγχειρήματος της εταιρείας του. Επρόκειτο, φυσικά, για άλμα στην ιστορία της τεχνολογίας των ψηφιακών μέσων.

Διαβάζοντας τα παραπάνω και γνωρίζοντας τι συμβαίνει σήμερα, συνειδητοποιούμε την ιλιγγιώδη πρόοδο που έχει επιδείξει αυτή η τεχνολογία στο σύντομο αυτό χρονικό διάστημα! Όχι μόνο η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα είναι γεγονός, αλλά και δίνουν δυναμικά το παρών σε έναν χώρο, τον οποίο είχαν τα φόντα να κατακτήσουν, ήδη άμα τη γενέσει τους…τον χώρο της ψυχαγωγίας! Η εφαρμογή που βρίσκουν τα συστήματα αυτά στο ψηφιακό παιχνίδι έχει κάνει παίκτες όλων των ηλικιών να αναζητούν, ολοένα και περισσότερο, τη μοναδική εμπειρία ενός τέτοιου εικονικού κόσμου. Ας δούμε μαζί, λοιπόν, περί τίνος πρόκειται και πού οφείλεται ο ενθουσιασμός αυτός, ξεκινώντας από τα ψηφιακά παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας!

Γίνε αετός και πέτα πάνω από τα ομορφότερα αξιοθέατα του Παρισιού, ώστε να εκπληρώσεις τις αποστολές σου. Παίξε μόνος, με φίλους ή online το παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας Eagle Flight!

 

Εικονική πραγματικότητα: Μπαίνουμε στο παιχνίδι

Η εικονική πραγματικότητα (virtual reality ή, εν συντομία, VR) δημιουργεί, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μία προσομοίωση του πραγματικού κόσμου. Όταν παίζουμε ένα παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας, μεταφερόμαστε σε ένα περιβάλλον διαφορετικό από τον κόσμο μας, που, όμως, τον μιμείται ως προς τη φύση ή/και τα χαρακτηριστικά του. Φορώντας ειδικά γυαλιά ή συσκευή οθόνης που προσαρμόζεται στο κεφάλι, κρατώντας χειριστήρια ή φορώντας γάντια, εισερχόμαστε κάθε φορά στον νέο, συναρπαστικό κόσμο ενός παιχνιδιού! Γινόμαστε εξερευνητές στη ζούγκλα του Αμαζονίου, νίντζα που τεμαχίζουν φρούτα στους δρόμους της Ιαπωνίας, πιλότοι ενός μαχητικού αεροσκάφους του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου ή αναρριχητές σ’ ένα απόκρημνο φαράγγι της Βόρειας Αμερικής.

Αναρριχήσου σε ψηλά βουνά και απότομα φαράγγια! Απόλαυσε θέα που κόβει την ανάσα στο παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας The Climb!

 

Για να βιώσουμε αυτή την ιδιαίτερη εμπειρία παιχνιδιού, αρκεί να αποκτήσουμε ένα σύστημα που υποστηρίζει παιχνίδια εικονικής πραγματικότητας. Τέτοια συστήματα είναι το Oculus Rift, το Playstation VR της Sony και το HTC Vive της Valve. Μόλις συνδεθούν με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή μας, μπορούν να μάς χαρίσουν ατελείωτες ώρες περιήγησης και παιχνιδιού σε δεκάδες θαυμαστούς, εικονικούς κόσμους. Κυκλοφορούν, ακόμα, συστήματα που υποστηρίζονται από κινητά τηλέφωνα, όπως το Gear VR και το Google Cardboard, τα οποία, όμως, δεν επιτρέπουν τη χρήση χειριστηρίου. Διαθέτουν, ωστόσο, μικρό πλήκτρο και υποστηρίζουν παιχνίδια κατάλληλα αναπτυγμένα για τα συστήματα αυτά. Όσο δε αυξάνονται οι εταιρίες που επενδύουν στο ψηφιακό παιχνίδι εικονικής πραγματικότητας, τόσο τέτοια προϊόντα πληθαίνουν, με αποτέλεσμα οι τιμές των συστημάτων αυτών να γίνονται πιο προσιτές. Ενδεχομένως, σε λίγα χρόνια, οι συσκευές αυτές να διαγράψουν πορεία ανάλογη με αυτή των έξυπνων κινητών και κάθε παίκτης να διαθέτει το δικό του σύστημα εικονικής πραγματικότητας!

Τα συστήματα εικονικής πραγματικότητας HTC Vive (επάνω) και Oculus Rift (κάτω).

 

Επαυξημένη πραγματικότητα: Το παιχνίδι μπαίνει στον κόσμο μας

Η εικονική πραγματικότητα δημιουργεί έναν κόσμο, στον οποίο μπαίνουμε για να παίξουμε. Για να γίνει αυτό, αποκοπτόμαστε πλήρως από την πραγματικότητα. Αντιθέτως, η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality ή AR) εμπλουτίζει με στοιχεία ψηφιακού παιχνιδιού τον δικό μας κόσμο. Για την ακρίβεια, ανάμεσα στα μάτια μας και στο περιβάλλον, παρεμβάλλεται ένα στρώμα ψηφιακών πληροφοριών, που μετατρέπει τον κόσμο γύρω μας σε κόσμο του παιχνιδιού! Το σημαντικότερο δε είναι ότι, για να παίξουμε ένα παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας, δεν χρειάζεται να διαθέτουμε ειδικό σύστημα ή υποστηρικτικό εξοπλισμό. Αρκεί το κινητό τηλέφωνο ή η ταμπλέτα μας, η κάμερα που διαθέτουν, η σύνδεση στο διαδίκτυο και, σε μερικές περιπτώσεις, η λειτουργία πλοήγησης (GPS). Με τη βοήθειά τους, τα παιχνίδια επαυξημένης πραγματικότητας προσθέτουν στις εικόνες που βλέπουν τα μάτια μας ψηφιακές πληροφορίες και μας προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία παιχνιδιού σε συνθήκες αλληλεπίδρασης.

Έτσι, δεν χρειαζόμαστε τις κάρτες ή την κονσόλα μας για να παίξουμε, φερ’ ειπείν, Πόκεμον. Μπορούμε να τα «πιάσουμε όλα», περπατώντας στο πάρκο της γειτονιάς μας ή πηγαίνοντας στην απογευματινή μας προπόνηση. Αντί να καταφεύγουμε σε χάρτες, ώστε να εντοπίσουμε τους αστερισμούς, μπορούμε να τους δούμε να ζωγραφίζονται μπροστά στα μάτια μας, στρέφοντας απλά την οθόνη μας προς το μέρος τους. Πρέπει, ακόμα, να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά για τους ιπτάμενους δίσκους, που μπορεί να εμφανιστούν μπροστά μας, ενώ καθόμαστε στο παγκάκι, και να χρειαστεί να τους καταρρίψουμε! Όσο για τα μηνύματα που κάποτε γράφαμε με μπογιά στους τοίχους…τώρα μπορούμε να τα γράψουμε στην οθόνη της ταμπλέτας μας και να αφήσουμε στον τοίχο αυτόν το ψηφιακό τους χνάρι, για να τα διαβάσει ο επόμενος, που θα παίξει το παιχνίδι στο ίδιο μέρος!

Τώρα μπορείς να πιάσεις Πόκεμον (Pokemon) στο πάρκο της γειτονιάς σου και να συλλέξεις πόρους. Έτσι συνεχίσεις το κυνήγι σου στα τοπικά αξιοθέατα, με το παιχνίδι επαυξημένης πραγματικότητας Pokemon Go!

 

Παίζοντας με ολογράμματα

Όσο οι εταιρείες-κολοσσοί της τεχνολογίας υποστηρίζουν και αναπτύσσουν ψηφιακά παιχνίδια και συστήματα εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας, το μέλλον της ψυχαγωγίας αλλάζει ριζικά! Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η πρωτοβουλία της Microsoft να συνδυάσει την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα, φέρνοντας την επανάσταση στο ψηφιακό παιχνίδι! Και το όνομα αυτού: Hololens. Πρόκειται για έναν αυτόνομο, προηγμένο υπολογιστή ολογραφικής τεχνολογίας, που μπορεί να λαμβάνει και να επεξεργάζεται, σε πραγματικό χρόνο, τεράστιο όγκο δεδομένων, με τη βοήθεια των αισθητήρων που διαθέτει. Με απλά λόγια, ο Hololens μπορεί να λειτουργήσει χωρίς καλώδια, ενώ σου επιτρέπει να δεις, να ακούσεις και να αλληλεπιδράσεις με ολογράμματα στο περιβάλλον του σπιτιού σου, του γραφείου σου ή της σχολικής σου τάξης. Αν και μόνο εσύ, ο χρήστης, θα μπορείς να δεις τα ολογράμματα μέσα από την ειδική συσκευή που προσαρμόζεται στο κεφάλι σου (όπως στην περίπτωση της εικονικής πραγματικότητας), δεν μπαίνεις σε έναν ψηφιακό κόσμο, αλλά ο δικός σου κόσμος γίνεται ο καμβάς που διανθίζεται με ψηφιακά στοιχεία (όπως συμβαίνει στην επαυξημένη πραγματικότητα). Ήδη, στις αρχές του 2017, παρουσιάστηκε ολογραφική εκδοχή του γνωστού ψηφιακού παιχνιδιού Minecraft, ενώ εδώ μπορούμε να πάρουμε μια μικρή γεύση από το παιχνίδι RoboRaid.

 

Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω, αγαπητοί αναγνώστες, καταλαβαίνουμε πώς και πόσο η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα αλλάζουν το τοπίο στο ψηφιακό παιχνίδι. Οι παίκτες δεν μένουν πια μπροστά από μια οθόνη, αφήνοντας πίσω τους τον κόσμο. Γνωρίζουν νέους εικονικούς κόσμους, εντός των οποίων δρουν, επιδρούν και αλληλεπιδρούν, μόνοι ή με φίλους. Κάνοντας ένα επιπλέον βήμα, μετατρέπουν τον κόσμο γύρω μας σε κόσμο του παιχνιδιού, επαυξάνοντας την πραγματικότητα με ψηφιακά στοιχεία. Με τον τρόπο αυτό οι παίκτες βυθίζονται σε μια νέα, όμορφη εμπειρία αναψυχής, ενώ το ψηφιακό παιχνίδι αναδύεται από τα βάθη του ψηφιακού κόσμου στον πραγματικό και γίνεται ένα μ’αυτόν.

Κλείνοντας, δεν μπορούμε παρά να θίξουμε και τούτο: οι εφαρμογές της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικότητας, γνωρίζουν αποδεδειγμένα τεράστια άνθηση στο χώρο του ψηφιακού παιχνιδιού. Το εν λόγω άρθρο αιτιολογεί επαρκώς αυτή τη διαπίστωση. Ωστόσο, τα όσα είναι σε θέση να προσφέρουν οι τεχνολογίες αυτές δεν εξαντλούνται στον χώρο του παιχνιδιού και της ψυχαγωγίας. Σημαντικές είναι οι καινοτομίες και η προοπτική που φέρνει η χρήση τους σε τομείς όπως η εργασία, η τέχνη, η υγεία και, προπάντων, η παιδεία! Φανταστείτε μόνο τις δυνατότητες…Εμείς, εδώ στο ΑΘΗΝΟΔΡΟΜΙΟ, το κάνουμε ήδη. Θα μιλήσουμε, λοιπόν, σίγουρα γι’ αυτές σε προσεχή μας άρθρα και για κάθε τομέα του πράγματος.

 

Μέχρι την επόμενη φορά,

Επιλέξτε και παίξτε με ασφάλεια!

 

Πηγές:

Safeline

iTECH4u

Microsoft

Wikipedia

 

Ηλ. Ταχ.:  [email protected]

Αγάθη Πατσιούδη

Δασκάλα – ΜΔΕ Ειδική Αγωγή: Λογοθεραπεία-Συμβουλευτική