Σύνταξη άρθρου: Αναστασία Γερογιάννη

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Το νερό αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό του σωματικού βάρους ενός ανθρώπου και συμμετέχει σε σημαντικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στο ανθρώπινο οργανισμό. Τα παιδιά με την σειρά τους αποτελούν μια ομάδα του πληθυσμού για την οποία το νερό και η επαρκής πρόσληψή του έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού και την ανάπτυξή του. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία στη σωστή ενυδάτωση των παιδιών.

Γενικά οι καθημερινές ανάγκες ενός ατόμου, παιδιού ή μη, σε νερό εξαρτώνται από πολλούς και διαφορετικούς παράγοντες όπως η φυσική δραστηριότητα, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, οι παθολογικές καταστάσεις του ατόμου, οι διατροφικές του συνήθειες και άλλα. Καθημερινά υπάρχουν απώλειες ύδατος  από τον ανθρώπινο οργανισμό μέσω της αναπνοής, του ιδρώτα, των ούρων και των κοπράνων. Στα παιδιά, οι απώλειες αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες λόγω της εντονότερης σωματικής τους δραστηριότητας είτε λόγω καταστάσεων όπως διάρροιες και εμετοί, που εντείνουν την απώλεια νερού και είναι αρκετά συχνές σε μικρές ηλικίες. Επιπλέον το καλοκαίρι όπου οι θερμοκρασίες είναι πιο υψηλές, οι απώλειες είναι εντονότερες.

Σύμφωνα με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), σε συνθήκες με μέτρια θερμοκρασία περιβάλλοντος και μέτρια σωματική δραστηριότητα, τα παιδιά ηλικίας 2 έως 3 ετών χρειάζονται περίπου 1,3 λίτρα υγρών την ημέρα, ενώ από 4 έως 8 ετών οι ανάγκες αυξάνονται στα 1,6 λίτρα ημερησίως. Ωστόσο, οι ανάγκες σε υγρά αυξάνονται όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία περιβάλλοντος, καθώς και τα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας.

Η σωστή ενυδάτωση σύμφωνα με τις συστάσεις που αναφέρθηκαν, πραγματοποιείται όχι μόνο με νερό αλλά και με άλλου είδους ποτά όπως γάλα ή χυμοί φρούτων (80-90% της ημερήσιας πρόσληψης νερού πραγματοποιείται μέσω πόσιμων πηγών) και με την κατανάλωση στερεών τροφίμων τα οποία είναι πλούσια σε νερό, όπως το γιαούρτι, τα φρούτα και τα λαχανικά, με «βασιλιάδες» το αγγούρι, την ντομάτα και το καρπούζι.

Συμβουλές για την ενίσχυση της ενυδάτωσης του παιδιού

  • Ενθαρρύνετε το παιδί να καταναλώνει νερό σε καθημερινή βάση ενδιάμεσα αλλά και κατά την διάρκεια των γευμάτων του. Μπορείτε να θέτετε μικρούς και εφικτούς στόχους ως προς την κατανάλωση νερού σε περίπτωση που το παιδί δεν πίνει πολύ νερό π.χ. για τις επόμενες 2 εβδομάδες θα πίνουμε 2 ποτήρια νερό την ημέρα και ανά 2 εβδομάδες θα αυξάνουμε κατά ένα ποτήρι την κατανάλωση, ώστε να φτάσουμε με ομαλό ρυθμό στις συνιστώμενες ποσότητες.
  • Η κατανάλωση ημιαποβουτηρωμένου γάλακτος είναι μία πολύ καλή επιλογή για πρωινό ή βραδινό γεύμα καθώς  προσφέρει ενέργεια, βιταμίνη D και ασβέστιο, απαραίτητα για τον σχηματισμό ενός γερού σκελετού και παράλληλα ενυδατώνει τον οργανισμό.
  • Αντικαταστήστε τους χυμούς του εμπορίου με φυσικούς χυμούς και τα αναψυκτικά με σπιτικά, αναμειγνύοντας χυμό με ανθρακούχο νερό. Τα παιδιά θα ικανοποιηθούν το ίδιο χωρίς την επιβάρυνση της πρόσθετης ζάχαρης των αναψυκτικών του εμπορίου.
  • Καλό θα ήταν το παιδί να έχει πάντα στο σχολείο ένα μπουκαλάκι νερό, ώστε να αποφύγει την κατανάλωση αναψυκτικών ή χυμών από το κυλικείο.
  • Μπορείτε να έχετε μικρά μπουκαλάκια νερό σχεδόν σε κάθε δωμάτιο του σπιτιού ώστε το παιδί βλέποντάς τα να του υπενθυμίζουν ότι πρέπει να πιει. Επίσης βλέποντας και εσάς να καταναλώνετε νερό θα ενθαρρύνεται περισσότερο. Άλλωστε όταν ο οργανισμός νιώθει το αίσθημα της δίψας είναι ήδη σε κατάσταση αφυδάτωσης.

 

Πηγή

EFSA (European Food Safety Authority) – Panel on dietetic products, nutrition, and allergies (NDA); Scientific opinion on dietary reference values for water. EFSA Journal 2010; 8(3):1459.

 

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia@athinodromio.gr

Αναστασία Γερογιάννη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia2@athinodromio.gr

Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia3@athinodromio.gr

Σύλβια Μάρκο

Νοσηλεύτρια

 

Ναταλία Θεοχαρίδου

Τεχνολόγος Τροφίμων