Σύνταξη άρθρου: Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Κάποια πράγματα, που πρέπει να γνωρίζουμε για το αλκοόλ, τώρα στις γιορτές αλλά και στις εξόδους μας γενικότερα, αφορούν στο σημερινό μας άρθρο. Μην ξεχνάμε πως τα οινοπνευματώδη ποτά είναι μέρος της κουλτούρας μας και πως επίσης, πράγμα που διαφεύγει από τους περισσότερους, συνιστούν και αυτά μέρος της διατροφής μας. 

Πόσες θερμίδες έχει ένα ποτό:

  • Η δόση ενός υψηλόβαθμου ποτού (όπως ουίσκι, βότκα, τζιν) είναι 40ml και περιέχει 100-150 θερμίδες. Αν το ποτό έχει και αναψυκτικό με ζάχαρη ή χυμό, τότε ανεβαίνουν στις 180-200 θερμίδες.
  • Η ποσότητα της δόσης για την μπύρα είναι τα 250ml και για το κρασί 125ml τα οποία διαθέτουν (ανάλογα το είδος της μπύρας και του κρασιού) κοντά 100 θερμίδες.

Συστάσεις για το αλκοόλ:

Η ωφέλιμη πρόσληψη του αλκοόλ ως μέρος υγιεινού διατροφικού προτύπου είναι: 2 μονάδες/ ημέρα για τους άνδρες, 1 μονάδες/ ημέρα για τις γυναίκες. Αυτό οφείλεται στο ότι οι γυναίκες έχουν λιγότερα σωματικά υγρά από τους άνδρες και άρα η συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα τους είναι αναλογικά υψηλότερη.

*μονάδα: 125 ml κρασί, 250 ml μπίρα, 40 ml υψηλόβαθμου ποτού

Θετική επίδραση του αλκοόλ:

Έχει αναφερθεί σε πολλές μελέτες, ότι το κόκκινο κρασί, σε αντίθεση µε όλα τα άλλα οινοπνευµατώδη ποτά, είναι το πιο ευεργετικό. Υπάρχει µάλιστα και η υπόθεση ότι συγκεκριµένα οι κόκκινες ποικιλίες κρασιών είναι αυτές, που έχουν τις πιο ευεργετικές δράσεις στην υγεία. Σε αυτές τις δράσεις, συγκαταλέγονται αντιαλλεργικές, αντικαρκινικές, αντιµικροβιακές, αντιθροµβωτικές ιδιότητες, αντιφλεγµονώδεις και αντιοξειδωτικές δράσεις.

Έχει φανεί ότι η μέτρια κατανάλωση (30γρ.) αλκοόλ και ιδιαίτερα του κρασιού έχει ευεργετική δράση στην αύξηση της καλής χοληστερόλης HDL, η οποία απομακρύνει την κακή LDL, μειώνοντας ταυτόχρονα και τον κίνδυνο καρδιοαγγειακών παθήσεων. Παρόλο που η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με χαμηλότερη θνησιμότητα, η υψηλή κατανάλωση σχετίζεται με αυξημένη θνησιμότητα. Η θετική επίδραση θα πρέπει να αντισταθμίζεται με τους πιθανούς κινδύνους της κατάχρησης αλκοόλ.

Το «γαλλικό παράδοξο»:

Οι Γάλλοι, παρ’ όλο που ακολουθούν µία δίαιτα ιδιαίτερα υψηλή σε κορεσµένα λιπαρά, παρουσιάζουν ωστόσο µειωµένη εµφάνιση στεφανιαίας νόσου και θνησιµότητας από αυτήν. Η αιτία του «γαλλικού παραδόξου», αποδόθηκε στη συχνή και μέτρια κατανάλωση του κρασιού, συνήθως σε συνδυασµό µε τα γεύµατά τους.

Αρνητική επίδραση του αλκοόλ:

Το αλκοόλ απορροφάται από το σώμα μέσω του στομάχου και του λεπτού εντέρου και μέσω αυτού στο συκώτι και στη συνέχεια στην καρδιά, τον εγκέφαλο, τους μύες και άλλους ιστούς. Το σώμα δεν μπορεί να αποθηκεύσει το αλκοόλ και συνεπώς το διασπά. Ειδικότερα:

  • Ομορφιά: η συστηματική κατανάλωση αφυδατώνει το σώμα και το δέρμα. Αυτό γίνεται, γιατί εμποδίζει την απελευθέρωση αντι-διουρητικών ορμονών και έτσι τα νεφρά αποβάλλουν υπερβολική ποσότητα νερού.
  • Όραση: η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ διαστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία των ματιών, τα οποία δείχνουν κόκκινα και «ματωμένα».
  • Στομάχι: το αλκοόλ μπορεί να ερεθίσει το στομάχι και να οδηγήσει σε ναυτίες, κράμπες, κοιλιακούς πόνους και διάρροια.
  • Καρδιά: σε αντίθεση με την μέτρια κατανάλωση του αλκοόλ, η υπερβολική κατανάλωση αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης εμφραγμάτων, εγκεφαλικών και καρδιακών παθήσεων.
  • Συκώτι: το συκώτι διασπά τη μεγαλύτερη ποσότητα από το αλκοόλ που καταναλώνουμε (το υπόλοιπο αποβάλλεται από το σώμα μας μέσω της αναπνοής, των ούρων και του ιδρώτα). Η μακροχρόνια όμως και συστηματική κατανάλωση αλκοόλ εξουδετερώνει τα ηπατικά κύτταρα οδηγώντας σε σοβαρές ηπατικές παθήσεις.
  • Εγκέφαλος: μακρόχρονη κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να καταστρέψει τα εγκεφαλικά κύτταρα και να προκαλέσει απώλεια μνήμης και διανοητικά προβλήματα.
Εκτός των άλλων η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ προκαλεί μέθη.

Από όλα τα παραπάνω συνάγεται πως τα οινοπνευματώδη ποτά, αν καταναλώνονται με μέτρο, μάς χαρίζουν την ευεξία και τη χαλάρωση, που επιδιώκουμε. Σε περίπτωση όμως υπερβολικής ή και απλώς μεγάλης κατανάλωσης, μόνο επιβάρυνση ή και βλάβη επιφέρεται στον οργανισμό μας, χωρίς εξαιρέσεις. Να επισημάνουμε και την παράμετρο της αλλοίωσης της συμπεριφοράς και της μειωμένης απόδοσης. Για όλους τους λόγους αυτούς, καλό είναι να ελέγχουμε την κατανάλωση αλκοόλ λοιπόν.

Πηγές

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4021682/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1351198

 

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia@athinodromio.gr

Αναστασία Γερογιάννη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia2@athinodromio.gr

Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχυδρομείο : ygeia3@athinodromio.gr

Σύλβια Μάρκο

Νοσηλεύτρια

 

Ναταλία Θεοχαρίδου

Τεχνολόγος Τροφίμων